" Mijn beautyroutine is enorm veranderd sinds ik 30 ben"

Enkele weken terug boycotte ik eigenhandig mijn kans om ooit nog over mijn leeftijd te kunnen liegen, en wel met dit artikel. If you’re 30 and you know it clap your hands, of zo. Maar die handen hebben intussen gelukkig wel meer skills dan de jaren voorheen. En dat zie je aan mijn gezicht.

Laat me dat even verduidelijken…
Nu ik 30 ben, is mijn huid niet meer zoals toen ik 20 was
– en helaas zijn ook de strakheid van mijn kaaklijn en mijn oogcontour dat niet langer. Vandaar dus een immer veranderende beauty routine.

 

VAN TOEN…

In mijn teens en vroege twenties ging dat ongeveer zo:

Untitled-1.jpg

’s Avonds ontschminken met doekjes (de horror!) of – in het geval van waterproof mascara – een tweefase-oliereiniger en wassen met een gel (die achteraf bekeken mijn huid aan de oppervlakte zo woestijndroog maakte dat ik net meer acne kreeg in plaats van minder). Daarna smeerde ik nog een crème van bij de apotheker, want dat moest wel goed zijn, toch?

In de morgen herhaalde ik dat stramien nog eens zonder de stap van het demaquilleren en met make-up als toevoeging. Gelukkig ging ik niet – zoals zoveel meisjes – door een fase van te donkere, te grauwe, te roze of te dekkende foundation. Call me crazy, maar op de één of andere manier leek het me gewoon logisch dat mijn gezicht en hals dezelfde kleur moesten hebben.

hh.jpg

Van onze huidige obsessie met wenkbrauwen en contouring was er ook nog geen sprake – we’re talking anno 2005-2010 – dus een perfecte teint met veel coverstick (want zo heette onze concealer toen) en een luchtige foundation én donkere wimpers waren daarom mijn focuspunten. Voor een avondje uit kwam daar nog wat groene of paarse eyeliner bij – yep, I was that girl. Afwerken met een likje lipgloss en ik kon de deur uit.

 

…NAAR NU

Het hoeft niet gezegd dat er tussen toen en nu wel het één en ander veranderd is. De belangrijkste toevoegingen zijn oogcrème en een skincareroutine die – eindelijk – wél bij mijn huid past. Maar ook de eerder genoemde wenkbrauwen en jukbeenderen krijgen nu heel wat meer aandacht van mijn make-upkwasten. Op mijn lippen is er een evolutie van glans (de lipglossjaren) naar mat (de M.A.C Velvet Teddy-jaren) naar een voorzichtige comeback van satijnglans bezig.

 
 
 

Daarnaast blijft mijn huid ook in mijn make-uproutine prioriteit numero uno. Een stralende teint IS EEN MUST. Voilà, I said it: mensen die alleen blush of bronzer gebruiken op een less than perfect skin, ik snap ze niet. (Ben jij gezegend met een vlekkeloze teint? I hate you, maar allee dan, jij mag dat!)

 

BEAUTY JOURNALIST SKIN

Natuurlijk ben ik bevoorrecht, aangezien ik als beautyjournalist de kans krijg om héél véél producten te testen, maar het mes snijdt aan twee kanten. Jarenlang leed ik aan ‘testershuidje’ door constante veranderingen in mijn skincare routine en te veel producten die eigenlijk niet bij mijn huidtype pasten. Dus hoeveel je ook van afwisseling houdt, eenmaal je jouw ideale routine gevonden hebt, stick with it!

Toch nood aan variatie? Daar is make-up voor, enjoy!

 

De kunst van het verleiden: a woman’s game?

charlotte spens.jpg

Elke maand houdt Charlotte Spens, columniste en seksexpert bij holyfck.org, ons op de hoogte van haar leven. Deze maand onderzoekt ze seksclichés

giphyzf.gif

“De kunst van het verleiden is meer aan de vrouw, niet?”, vraag ik.
“Misschien. Maar de man zet meestal tóch de eerste stap.”
Ik frons.
J. en ik debatteren over seksclichés met een open mind zoals onze generatie (of toch de mijne, hij is een pak ouder dan ik) dat doet. Wanneer iets genderstereotiep is, vind ik dat een hoop gelul. Dus, eventueel munten niet alleen vrouwen uit in het verleiden. Eventueel.

Creepy sexy

Veel vrouwen die ik ken, plus mezelf, flirten wel wat. Gniffel, gniffel. Een knipoog in de kroeg of verleidelijk dansen in een club. En in de slaapkamer krijgt dat extra proportie. Lingeriesetjes, leuke accessoires, role play, etc. Nu, ik tracht voortdurend open-minded te denken, dus wat als we de rollen omdraaien? Man, dat brengt me wel heel bizarre visuals voor ogen. Draagt hij dan speelse outfits die mij hitsig maken of poseert hij met specifieke gezichtsuitdrukkingen terwijl hij de dansvloer onveilig maakt? Ik vermoed dat niet iedereen daar warm voor loopt.

 

Stel je voor: knappe man op een feest die verleidelijk danst terwijl hij je aankijkt. Hoe ziet dat eruit? Weet ik veel. Hoe zou Ryan Gosling verleidelijk dansen? Sorry, da’s onmogelijk. Misschien omdat ik Ryan ongelooflijk onaantrekkelijk vind, ondanks de wereldwijde groupies. En oké, je hebt van die Magic Mike-mannen, wat wel sexy is. Maar wanneer iemand zo danst op een feest – hoe aantrekkelijk die dans ook mag wezen – wordt dat al snel creepy en loop ik gegarandeerd een eindje verder.

 

Kanten kerstman

giphy.gif

Nog onnozeler: in de slaapkamer. Hij of jij schuift zijn jeans omlaag en er verschijnt een kanten boxershort. (Nu, ik zou dat vast nog geestig vinden en humor is de sleutel tot het verleiden van yours truly.) Of beeld je in: hij gaat even naar de badkamer en komt later naar buiten in een ‘sexy’ santa-outfit tezamen met een pruillip. Eerst klonk het gek, maar nu ik het neerschrijf, vind ik het hilarisch. Ik zal vrouwen altijd sensueler vinden. Sluiten al deze scenario’s dan seks uit? Who knows, geil word ik er alleszins niet van.

Terwijl ik ‘dagdroom’, zit ik aan tafel met J. Extreem intelligent, gevat en ruige looks. We ronden ons debat af met iets in de stijl van: “Het komt erop neer dat op het vlak van seks iedereen andere dingen aantrekkelijk vindt. Ook bij verleiding.” Ik knik, verkondig hem mijn absurde denkanimaties van eerder maar niet en vraag de rekening.
“Het was gezellig, veilig thuis en slaapwel!”
“Inderdaad!”, zegt hij enthousiast. Hij komt een stapje dichterbij.

Zijn hand danst richting mijn wang en hij probeert een kus te ontfutselen.

Ik doe abrupt een stap achteruit en lach luidop. Hij lacht mee. Uit beleefdheid en volslagen gene, denk ik. Een simpele verleider is hij, zeker goed in het vak. Hij is gewoon W. niet. Wat dat ook mag betekenen.

24 uur in het leven van...Florence Adepoju ( founder lipstickmerk MDMFLOW)


Als je deze powerlady nog niet kent, is het dringend tijd om je beautykennis bij te schaven: Florence Adepoju is het gezicht achter lipstickmerk MDMFLOW – een merk dat ze zelf helemaal from scratch opstartte in haar kelder.
Naast lipstick maken met de hand, verspreidt ze ook een belangrijke boodschap voor elk type vrouw: “Ik was het beu dat elke vrouw met gekleurde huid kleur werd genegeerd in de beautyindustrie, dus daar wou ik iets aan doen met mijn merk. We beginnen stillaan verandering te zien, maar er is nog veel werk voor de boeg.” Nu vind je haar merk in talloze grote winkels zoals TOPSHOP, en zelfs Lena Dunham is fan! Wij mochten onze internationale GIRLCRUSH één dag volgen in haar drukke schema – op het Glamour Beauty Festival.

MDMflow-632x632.jpg
405.jpg
 
 
“Ik was het beu dat elke vrouw met gekleurde huid kleur werd genegeerd in de beautyindustrie, dus daar wou ik iets aan doen met mijn merk.”
 

8.00

dd.jpg

Normaal gezien eet ik geen ontbijt, maar ik probeer wel altijd water op mijn bureau te zetten om toch gehydrateerd te blijven. Zo voel ik me veel frisser – handig als er een drukke dag aankomt. Vandaag ben ik spreker op het Glamour Beauty Festival, waar ik mag praten over mijn merk. Ik ben zo nerveus!

8.30

De belangrijkste beslissing van de dag: welke lipstickkleur kies ik voor vandaag?
Voor het Glamour Beauty Festival ging ik voor mijn nummer 94 – een soort roodbruine kleur waarmee ik me instant powerful voel. Hij is genoemd naar de beste periode in de hiphopgeschiedenis, toen mijn favoriete rapper The Notorious B.I.G. zijn debuutalbum ‘Ready to Die’ uitbracht. Ik hou van merken die echt een verhaal vertellen, en door met zulke details te spelen breng ik mijn boodschap naar buiten.

10.00

getge.jpg

Zondag was Moederdag hier in het Verenigd Koninkrijk, dus ik zorg voor een mooi boeketje om m’n moeder te verassen.

 

 

 

12.00

Ik mocht in een panelgesprek zitten met een aantal van de meest inspirerende vrouwen in de beautyindustrie. Ik zat naast vlogger en auteur Lily Pebbles, Nails Inc.-oprichtster Thea Green en Vanita Parti van Blink Brow Bar. De hele show werd gehost door Antonia O'Brien, en we hadden het voornamelijk over hoe we onze merken hebben opgericht, de projecten waar we momenteel mee bezig zijn en onze visie op de toekomst. Dit is echt crazy! Ik moet mezelf even in de arm knijpen: Hoe kan het dat ik naast al deze ladies zit?

yhy.jpg
nhnh.jpg

14.00

Na de discussie was het uiteraard tijd voor een groepsselfie: Let's make this a memorable one!

15.00

cece.jpg

Nog een snelle foto voor de Glamour-wall. Je krijgt niet elke dag de kans om op zo’n plek te zijn, dus ik mag niet vergeten genoeg te delen op mijn socialmediakanalen. Alles is erg Instagramworthy.

18.00

De dag is nog lang niet gedaan voor mij: volgende week organiseer ik zelf een event en vanavond wil ik alle publiciteit nog rondkrijgen. Het wordt eveneens een panelgesprek, over wat het juist betekent voor vrouwen om een ‘flawless base’ te hebben: zowel op carrièrevlak als op het gebied van zelfvertrouwen en make-up. Ik heb een crowdfundingcampagne opgezet en uitstekende panelleden kunnen regelen: Anita Bhagwandas – beautydirector van Stylist-magazine, Bea Sweet, een celebrity make-up artist, en mijn vriendin Nicole Ashiru, een productontwikkelaar. Vrouwen die respect krijgen – en verdienen – binnen onze industrie, gewoon door zichzelf te zijn en daarmee succes opbouwen. Geweldig, toch?

21.00

Tijd om de goodies uit te pakken van het event vandaag: dank je wel, Glamour, voor deze leuke goodiebag!

Ik ben altijd erg enthousiast om beautyproducten uit te testen: het reinigingsschuim van Caudalie, een rozenmasker en de Pixi Rose Tonic. Ik ben alvast gestart met de Elizabeth Arden Eight Hour Cream – één van mijn all-time favorite beautyproducten.
Maar ik ben er vrij zeker van dat velen onder jullie al verslaafd zijn aan deze tube.

kfkfk.jpg

22.00

Ik probeer er toch vroeg in te kruipen vandaag: morgen staat er weer veel op de planning!
Slaapwel!

LINA SAFI: “SUCCES BETEKENT VOOR IEDEREEN IETS ANDERS”

THE FUTURE IS FEMALE #5 (end)

Voor Internationale Vrouwendag besloten wij niet één, maar vijf badass females te interviewen. Over het leven, over hun inspiraties, maar vooral over hoe zij zelf willen inspireren. Al die girlpower op één dag zou misschien wat te veel van het goede zijn, dus om al ‘onze’ vrouwen de megafoon te geven die ze verdienen, zal de hele maand maart bij Girlcrush in het teken van straffe madammen staan. International Women Month dus, omdat één dag per jaar gewoonweg niet genoeg volstaat.

 
20180315-IMG_9966.jpg

Lina Safi (23) – modeblogger/-vlogger met een Hunkemöller ambassadorship op zak, closet singer en diehard student – is een doorzetter. Zelf noemt ze één van haar beste eigenschappen het feit dat ze down-to-earth en realistisch is. Wij vinden haar vooral badass, omdat ze zomaar even als eerste van haar familie een bachelor- en binnenkort zelfs een masterdiploma behaalde. Een wapenfeit dat ze helemaal niet had verwacht toen ze jaren geleden met haar gezin uit Afghanistan vluchtte. Tijdens haat studie Business Management liep ze zelfs een jaar lang stage in New York: “Ik kan nog altijd niet geloven dat ik dat gedaan heb!”

“OOIT HOOP IK ZELF DE INSPIRATIE TE ZIJN DIE IK NIET VOND TERWIJL IK OPGROEIDE.”

Makkelijk was dat allemaal niet. “Ik kom uit een gezin met zeven kinderen en dan is er geen geld om iedereen zomaar te laten studeren met alles erop en eraan.” Gelukkig wist Lina al heel vroeg wat ze wou. “Ik zou een succesvolle zakenvrouw worden, dat wist ik al heel vroeg. De drive om te doen wat nodig was om mijn doelen te bereiken zat er van jongs af aan in.” Ze financierde haar studies en haar jaar in New York helemaal zelf. “Mijn broers, zussen en ik waren allemaal al heel vroeg aan het werk. Die zelfstandigheid, dat hebben we allemaal.

 

Dat ze zou beginnen bloggen stond echter niet in de sterren geschreven. “Mensen met een migratieachtergrond zijn – zeker in de media – behoorlijk ondervertegenwoordigd. Toen ik opgroeide, was er niemand om naar op te kijken die was zoals ik. Terwijl ik net nood had aan een gedreven, gepassioneerd rolmodel, iemand die zich niet liet tegenhouden door haar achtergrond.” Nog steeds zijn er weinig Afghaanse bloggers, en op een dag hoopt Lina zelf een bron van inspiratie te kunnen zijn voor meisjes zoals zij er zelf één was. “Nu kijk ik erg op naar Anna Nooshin, een Nederlandse blogster met Iranese roots. Zij kreeg de kans om al heel wat leuke dingen te doen, om te reizen en met fijne merken samen te werken, om boeken te schrijven.” Allemaal dingen waarvoor Lina staat te trappelen.

“CONTENT IS KEY”

20180315-IMG_9852kopie.jpg

Maar eerst studeren”, vindt ze. “Mijn studies zijn voor mij altijd prioriteit geweest. Toen ik voor het eerst met mijn blog startte was ik 16 jaar, ik had geen idee wat ik aan het doen was maar ik wist dat ik iets te vertellen had.” Door de inspiratieloze manier waarop veel mensen rondom haar gekleed gingen, roerde Lina’s inner fashion chick zich en de rest is geschiedenis. Toch duurde het nog drie jaar voor ze echt met haar huidige blog aan de slag ging. “Tijdens mijn tweede jaar hogeschool wou ik het niet langer uitstellen. Ik had niet veel tijd, maar ik moest en zou bloggen.” En een doorsnee blog zou het niet worden. “Ik wou echt mijn niche vinden, de combinatie van mijn nerdy, fashion- en fitnesskantje maakt dat ik een verhaal kan vertellen.”

 

Door haar focus op haar studies, moest Lina keuzes maken om haar blog draaiende te houden. “Ik moet mijn tijd echt goed indelen, timemanagement is alles, maar ik probeer toch zoveel mogelijk kansen te grijpen en samenwerkingen aan te gaan.” Die drukke agenda belet haar ook om met de groei van haar blog bezig te zijn, maar daar zit Lina niet mee. Groei an sich is nooit haar doel geweest, goeie content leveren, is dat wel. “Ondanks mijn lage following rate (zo’n 5500 volgers op Instagram, red.), word ik daarom toch voor allerlei collabs gevraagd. Content is key!” Succes betekent bovendien voor iedereen iets anders, weet Lina, “voor de ene persoon kan succes enkele honderdduizenden volgers op Instagram zijn, voor iemand anders kunnen dat goede schoolresultaten en diploma’s zijn.”

“NU DURF IK MEER EXPERIMENTEREN”

20180315-IMG_9906kopie.jpg
10998343-1411382668-611500.jpg

Ook op beautyvlak moest Lina keuzes maken. “Vroeger was ik zo into fashion dat ik mijn gezicht gewoon vergat (lacht). De beperkte middelen die ik had, stak ik liever in kleding dan in make-up.” Vandaag noemt ze zichzelf nog steeds geen make-up girl, maar plezier heeft ze er wel in. “Intussen besef ik dat mijn gezicht mijn visitekaartje is, misschien nog meer dan de manier waarop ik me kleed, dus ik durf meer te experimenteren.” Foundation draagt ze zelden – waarom zou ze, met haar jaloersmakende flawless skin?! – maar met oogmake-up en wenkbrauwen speelt ze des te meer. “Mijn go-to producten zijn bronzer en highlighter, momenteel van Shiseido, maar mijn make-up is even vaak van een drugstore-merk. Net als bij kleding, wissel ik merken en high street met elkaar af. Een goedkoop product kan ook goed zijn.”

 

Voor mensen die nu nog hun kans willen wagen in de blogosphere heeft Lina nog enkele tips. “Vind je niche, maar laat het feit dat iets al eens gedaan is je niet tegenhouden, er is maar één jij.” Verder raadt ze aan om realistisch te zijn. “Maak een plan en bekijk of het doenbaar is voor jou, in jouw leven. Bedenk of je de nodige investeringen in tijd of geld wil doen en overhaast niets. Alles komt op zijn tijd, als jij er klaar voor bent.

Fotografie: Marieke Penne
Met dan aan hotel Franq

Tournée Minér-oeps: ik probeerde het uit en dit is wat er gebeurde.

uuofo.jpg

Wie mij een beetje kent, weet dat ik niet graag over mezelf schrijf. Een column of opiniestuk is niets voor mij. Wanneer team Girlcrush echter unaniem besloot dat ik dé uitgelezen persoon van het team was om Tournée Minérale uit te testen, kon ik met mijn ‘maar ik schrijf niet graag over mezelf’-argumenten geen kant meer op.

Het doel was simpel. Om alle Tournée Minérale-ladies een handje te helpen, zou ik op 1 januari 2018 starten met mijn goed voornemen om een maand lang geen alcohol te drinken. Op die manier kon ik mijn ervaringen, zwakke momenten, tips en tricks met jullie delen in februari, terwijl Tournée Minérale officieel bezig was.

 
 hydrate, hydrate

hydrate, hydrate

De eerste dagen van januari verliep alles vlot. Ja, ik drink graag een glas wijn op restaurant of tijdens een etentje thuis/bij vrienden, maar in de week zie je me niet snel in mijn eentje een flesje kraken voor de televisie. Plus, na de overdaad tijdens de feestdagen in december was ‘nee, bedankt, ik drink deze maand niet’, geen moeilijke zin om te zeggen.

Alles veranderde echter toen mijn vriend op 13 januari besloot om op zijn knie te gaan. Enthousiast ja-geroep en een ring later veranderde mijn Tournée Minérale al snel in tournée générale. Overal waar we kwamen, moest onze verloving gevierd worden in combinatie met de nodige glazen champagne. Natuurlijk had ik nog steeds vol overgave ‘nee, bedankt, ik drink deze maand niet’ kunnen zeggen, maar de combinatie van blijdschap en de nood om te bewijzen dat het niet ‘van de moetes’ was, zorgde ervoor dat ik steeds als eerste in de rij klaarstond om te klinken en drinken.

Een maand niet drinken faalde dus al na 13 dagen, al vond ik zelf wel dat een verloving een terecht excuus is om de nodige bubbels toe te laten. De deadline van het artikel werd opgeschoven en ik zou net als iedereen in februari meedoen aan Tournée Minérale.
Probleem: februari was gelijk aan een al lang geplande skivakantie (lees: met de traditionele après-ski op en naast de piste) en de altijd hectische modeweken wanneer je na een lange dag rondhollen van show naar showroom blij bent wanneer je jouw voeten onder een tafel kan schuiven, met een glas wijn om te bekomen van de dag. Ik geef toe, ik klink nu als iemand die niet zonder alcohol kan. Laten we even benadrukken dat ik geen enkele keer dronken ben geweest en mezelf alles nog netjes kan herinneren. Flauw excuus, I know.

Maart dan maar. Dankzij een week geveld in bed door te brengen met koorts en de nodige après-modewekendrukte op het werk, was het deze maand ontzettend makkelijk om niet te drinken. De eerste 20 dagen zonder alcohol vlogen dan ook voorbij zonder dat ik erbij heb moeten stilstaan dat ik effectief een maand niet zou drinken. Klinkt alsof ik met vlag en wimpel zou slagen, toch? Het probleem deze keer was dat ik er effectief niet meer bij stilstond. Dus toen we op het werk iets te vieren hadden en ik een glas bubbels in mijn handen kreeg, was dat glas leeg alvorens ik besefte dat ik 30 dagen en geen 20 niet zou drinken. #fail. Again.

 

7917691759640f1395a762edd98a73b3.jpg

De deadline opnieuw verschuiven leek me dan ook nutteloos. Zeker omdat ik in april 10 dagen naar New York ga met mijn vriend – excuseer, verloofde – en heb afgesproken met al mijn vriendinnen daar. Mei dan maar? Laat ons afspreken dat ik zeker dit jaar nog een maand lang alcoholvrij blijf. Al is het dan alleen maar om aan mezelf te bewijzen dat ik het kan.

DALILLA HERMANS: “WANNEER IETS ME ECHT RAAKT, DAN KAN IK NIET ZWIJGEN”

THE FUTURE IS FEMALE #4

Voor Internationale Vrouwendag besloten wij niet één, maar vijf badass females te interviewen. Over het leven, over hun inspiraties, maar vooral over hoe zij zelf willen inspireren. Al die girlpower op één dag zou misschien wat te veel van het goede zijn, dus om al ‘onze’ vrouwen de megafoon te geven die ze verdienen, zal bij Girlcrush de hele maand maart in het teken van straffe madammen staan. International Women Month dus, omdat één dag per jaar gewoonweg niet volstaat.

De vierde powervrouw in ons rijtje is Dalilla Hermans. Als schrijver, activist, spreker, one of the Charlies, creatief headwrap-drager en De Slimste Mens ter Wereld-finalist stond ze de afgelopen paar jaar flink in de schijnwerpers. Schijnwerpers die haar niet altijd even goed gezind waren, want Dalilla neemt geen blad voor de mond over onderwerpen die haar raken. Dat dat nu eenmaal serieuze thema’s zijn, bezorgde haar bij sommigen het imago van ‘boze zwarte vrouw’. Na dertig seconden in haar bijzijn weet je echter al hoe fout dat etiket is. Girlcrush stelt voor: Dalilla, approachable en fun, maar vooral heel eerlijk. Een echte girl crush dus!

20180315-IMG_9747.jpg

Dalilla Hermans

 

“IK PROBEER OOK MAAR, ZOALS IEDEREEN”

20180315-IMG_9690.jpg

Badass vindt Dalilla – niet toevallig – iedereen die ergens in gelooft en een missie heeft. Daarbij hecht ze veel belang aan oprechte empathie en een stukje in de schoenen van de ander kunnen lopen. De Amerikaanse dichter en activist Maya Angelou was zo iemand. “Zij is echt mijn held! Zij heeft een manier gevonden om heel militant en rechtdoorzee met haar standpunten om te gaan en tegelijkertijd toch een hand te reiken aan tegenpartij. Dat kon ze door haar ondertoon van liefde en haar gevoel voor humor dat verweven was in alles wat ze deed.”

Op de vraag waarom iemand haar badass zou vinden, kan Dalilla minder vlot antwoorden. “Ik heb de neiging om dat te ontkrachten, omdat ik het gevoel heb dat ik ook maar probeer, zoals iedereen. Ik heb het geluk gehad dat ik de eerste was op een heel aantal vlakken, maar dat is niet echt mijn verdienste. Misschien is het feit dat ik niet kan zwijgen wanneer iets me echt raakt wel mijn meest bewonderenswaardige eigenschap?”

 

 

 

“MIJN HAAR IS MIJN PLAYGROUND.”

20180315-IMG_9784.jpg
20180315-IMG_9747.jpg

Naast haar verschijningen op televisie en in gedrukte media, is Dalilla vooral ook bekend om haar gewaagde kapselkeuzes. Op de dag van ons interview heeft ze bijvoorbeeld een indrukwekkende side cut met een top knot van lange vlechten. Dat was echter niet altijd het geval. “Zoals bijna elke zwart meisje haatte ik mijn haar. Ik groeide bovendien op in een heel witte wereld (de Rwandese Dalilla werd op 2,5-jarige leeftijd geadopteerd door een Kempisch koppel, red.) en wou zo weinig mogelijk opvallen. Dus droeg ik mijn haar jarenlang in zo neutraal mogelijke vlechtjes. Zo’n tien jaar geleden realiseerde ik mij gelukkig dat ik, wat ik ook deed, altijd zou opvallen, en toen heb ik al mijn haar afgeschoren. De vrijheid was onbeschrijfelijk. Sinds ik echt kaal ben geweest, heb ik het gevoel dat ik alles kan doen, niet zal ooit nog zo extreem zijn.” Dat is ook het moment waarop ze stopte met zich iets aan te trekken van wat anderen vonden. “De blik van de ander interesseert mij niet meer, mijn haar, dat is mijn playground.”

 

Ook met make-up doorliep Dalilla een heel parcours. “Door met mijn hoofd op televisie te komen, zie ik nu de fun van make-up in, maar vroeger voelde ik me echt niet mezelf met make-up.” Nu is maquillage nog steeds geen dagelijks ritueel voor haar, maar wanneer ze ‘out there’ moet zijn, kiest ze soms wel voor een beetje extra kleur. Kleur die niet altijd even makkelijk te vinden is. “Ik heb door de jaren heen ongetwijfeld veel foute foundations gedragen. Alleen al omdat een goede kleur voor mijn huid gewoonweg onvindbaar was. Advies was er niet of veel te weinig, mensen hadden er gewoon geen ervaring mee.” Intussen merkt Dalilla gelukkig wel een vooruitgang. “Meer en meer make-up artists hebben intussen wél ervaring met donkere huidjes, waardoor ik nu wel goed opgemaakt door het leven kan gaan, wanneer ik dat wil.”

 

“IK BEN HELEMAAL NIET MEGA ARGUMENTATIVE

 
20180315-IMG_9676kopie.jpg

Dat ze soms intens overkomt, ziet Dalilla eerder als een resultaat van de serieuze thema’s die ze aanhaalt. “Praten over racisme en ongelijkheid is automatisch intens, dat is eigen aan het onderwerp.” Toch vond ze het vroeger eng om als ‘intens’ of ‘boos’ omschreven te worden, net omdat die termen zo ver van haar af staan. “Ik ben helemaal niet zo in het dagelijks leven. Zo ben ik helemaal niet mega argumentative, integendeel, als ik kan, vermijd ik zelfs liever de confrontatie. Ik ben zo iemand die eerder vijftig euro te veel telefoonrekening zal betalen, dan te bellen om de fout aan te vechten.” (lacht)

 

Dat laatste heeft ook te maken met haar ontzettende telefoonangst. “Comfortabel telefoneren doe ik maar met een handvol mensen, want bellen vind ik echt heel eng. Ik neem ook nooit op wanneer een onbekend nummer me belt.” Voor mensen die haar zomaar bellen, heeft Dalilla dan ook maar één advies. “Als je iemand niet kent, stuur dan eens een berichtje. DO NOT CALL PEOPLE!(lacht)

Fotografie: Marieke Penne
Met dan aan Franq hotel

“Mijn overvloed aan beautyproducten bezorgde mij negatieve emoties." - Katia (Beautyminded) over minimalisme

20180315-IMG_8983.jpg

Met de opkomst van minimalisme in onze garderobe en ons interieur kan ook onze beautykast niet achterblijven. En laat dat nu net onze specialiteit zijn! Wij gingen op gesprek bij ‘organizing queen’ Katia van beautyblog Beautyminded om te praten over minimalisme – een levenswijze waarbij je al het overbodige in je leven schrapt en terugkeert naar de essentie.
Over hoe ze uit noodzaak is begonnen en waarom je gelukkiger wordt van dingen weggooien.

Minimalisme: een levensstijl waarbij je je bezittingen beperkt tot het absolute minimum dat jij nodig hebt

Keuzestress

20180315-IMG_8968.jpg

“Alles is terug te brengen naar het moment waarop ik op een grijze zondag de documentaire Minimalism: A Documentary About The Important Things bekeek op Netflix. Het was alsof er mij anderhalf uur lang een spiegel werd voorgehouden. Ik besefte voor het eerst dat ook ik mijn leven probeerde op te vullen met allerlei spullen en dat ik daar allesbehalve gelukkiger van werd. In tegenstelling tot wat ik liet uitschijnen.”

“Ik was zo onder de indruk dat ik de documentaire twee keer heb bekeken die dag. Zegt genoeg, zeker? (lacht) Voor het eerst kon ik de redenering doorbreken dat ‘als ik maar dat volgende ding op mijn verlanglijstje zou kunnen kopen, ik dan gelukkig zou zijn’. Zo werkt het niet. Ik besefte dat mijn overvloed aan beautyproducten mij meer negatieve emoties bezorgde dan geluk. Diezelfde ochtend wou ik bijvoorbeeld een gezichtsmasker uitkiezen, maar ik deed gewoon de kast terug dicht. De keuze uit minstens 30 verschillende opties ‘die ik allemaal wel wou houden, want het zijn zulke goede producten’ bezorgde me stress.”
 

Op zoek naar voldoening

20180315-IMG_8852.jpg
20180315-IMG_9060.jpg
20180315-IMG_8868.jpg

“Na vijf jaar bloggen over beauty had ik een heuse verzameling producten en toch bleef ik maar dingen kopen. Ik was nooit tevreden met wat ik had, want ‘O! Zo’n mooi nieuw oogschaduwpalet!’ of ‘Oeh! Nieuwe matte lipsticks die deze keer écht comfortabel zijn’. Hier komt de invloed van Instagram naar boven. De stroom van zogenaamde must haves hield niet op en ik vergeleek mezelf vaak met andere bloggers. Ik dacht dat het platform mij inspiratie bezorgde, maar eigenlijk hield Instagram mijn ongezonde koopverslaving in stand.”

“Zo vergroeide mijn identiteit met mijn materiële bezittingen. Ik was de producten die ik postte, de unboxings die ik deed en de dingen die ik had. En toch was ik niet tevreden. De tien volgende items op mijn lijstje zouden me dan toch eindelijk wel voldoening brengen, niet? Ik bestelde ze online, was helemaal in extase toen ze aankwamen en nog geen 10 minuten later was ik alweer gestrest, want ‘waar moet ik dit nu weer gaan bijzetten en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ze ook effectief gebruik?’”

“Je hebt geen idee van het aantal dingen dat ik op een stapeltje heb gelegd ‘om morgen te gebruiken’, maar ik zelfs nooit uit de verpakking heb gehaald. Of het aantal keren dat ik iets kocht om er dan achter te komen dat ik datzelfde ding eigenlijk al had, maar omdat ik zoveel spullen had, het gewoon niet meer wist. Da’s een vervelend gevoel dat gaat knagen. Het was een oneindige cirkel en ik had niet door dat er meer aan de hand was: ‘iedereen rond mij doet dat toch ook?’”

 

Knop omdraaien

20180315-IMG_8869.jpg

“Na het zien van de documentaire kon ik echter snel een knop omdraaien: ik doneerde alles waar ik me niet goed bij voelde of waar ik Marie Kondo-gewijs niet gelukkig van werd. En ik was streng: meer dan de helft ging weg. Ik ging van koopverslaafde moodswinger naar spaarzame mindfulnessfreak.”

“Wat een verademing! Ik had alleen kleren in mijn kast die ik graag aandeed en ik zag weer wat ik allemaal had. We zijn bijna een jaar verder en mijn kleerkast heeft nog steeds niet meer dan 30 stuks erin. Mijn beautykast minimaliseren, dat was echter een ander verhaal. Ik had verschillende kasten vol producten waar ik allemaal een of andere waarde aan hechtte. Van ‘dat is van een goed merk!’ tot ‘dat was een dure aankoop’. Maar ze waren daarom niet allemaal geschikt voor mijn huid/haar/lichaam, en ik zou ze in één leven nooit allemaal kunnen opgebruiken.”

20180315-IMG_8907.jpg

“Het was een heus proces. In de eerste ronde gingen de producten eruit waar ik niet warm meer van werd. In de tweede fase maakte ik komaf met producten waarvan ik zou willen dat ik ze kon gebruiken, maar die echt niet voor mij geschikt waren (Bye-bye, Crème De La Mer!). Toen legde ik mezelf de ultieme beperking op: alles moest in één kast passen. Enkele MUJI-lades voor make-up, een IKEA Malm kast voor al de rest. En daarvoor moest er heel wat weg, ja.”

In totaal heb ik afscheid genomen van zowat 90% van mijn beautyspullen. Ik heb ze geteld, het waren er meer dan 700. Crèmes, parfums, make-up, kwasten, alles. Als je je voorstelt dat dat allemaal bij mij thuis opgeborgen stond, ben ik al blij dat de makers van ‘Extreme Hoarders’ mij nooit hebben gevonden.”

“Vandaag heb ik drie MUJI-lades (de ultieme minimalist drawer porn), drie extra doosjes erboven, een kleine kit met nagelspullen en een kast met lades voor huidverzorging, haarverzorging en parfum, bodycare en “overige” – lees: geurkaarsen en back-ups van tandpasta. Alles is overzichtelijk, ik heb veel minder stress, voel me mentaal beter en ik weet precies wat ik heb. Ik heb ontdekt dat het heel leuk is om producten gewoon op te gebruiken!”

 

Katia’s tips voor een opgeruimde beautykast

- Koop geen nieuwe beautyproducten tenzij er iets op is.

“Als mijn wattenschijfjes op zijn, koop ik er uiteraard nieuwe. Maar de bedoeling is dat er een eind komt aan de stroom spullen in huis. Recent maakte ik mijn favoriete volumepoeder voor m’n haar op, maar in plaats van meteen een nieuw doosje te kopen, ben ik nu een volumespray aan het opgebruiken die ik nog had. Ik heb het poeder eigenlijk nog geen dag gemist.”

- Bedenk hoeveel geld je uitspaart.

“Een héél aantrekkelijk voordeel aan deze mindset is natuurlijk al het geld dat je spaart. Ik was beschaamd toen ik ontdekte dat ik de afgelopen maanden al zoveel meer heb kunnen sparen dan in sommige van de voorbije jaren. Ik heb echt luidop tegen mezelf geroepen: “Waarom ben je hier niet eerder mee begonnen?!”


- Probeer je aan een systeem te houden

Als beautyblogger krijg ik natuurlijk nog veel pakjes toegestuurd, maar ik hou me altijd aan één regel: voor elk product dat er binnenkomt, moet ik er ééntje in de weggeeftas steken. Op die manier ontstaat er geen overvloed aan beautyproducten.”

- Doorbreek je gedachtecirkel

“Olala! Een nieuwe, mooie, limited edition launch! > On the wishlist! > Pay day = kopen. > Pakje komt aan: five seconds of happiness. Er volgt een Pavloviaanse rush waaraan het veel makkelijker toe te geven is dan eraan te weerstaan. Leer jezelf af om geluk te halen uit materiële bezittingen.”

 

Fotografie: Marieke Penne

AMY VANDEPUTTE: “EEN STERKE VROUW IS NIET AUTOMATISCH EEN BITCH!”

THE FUTURE IS FEMALE #3

Voor Internationale Vrouwendag besloten wij niet één, maar vijf badass females te interviewen. Over het leven, over hun inspiraties maar vooral over hoe zij zelf willen inspireren. Al die girlpower op één dag zou misschien wat te veel van het goede zijn, dus om al ‘onze’ vrouwen de megafoon te geven die ze verdienen, zal bij Girlcrush de hele maand maart in het teken van straffe madammen staan. International Women Month dus, omdat één dag per jaar gewoonweg niet volstaat.

 
20180315-IMG_9199.jpg

Amy Vandeputte

Amy Vandeputte, a.k.a. Fast Forward Amy – bewegings-, voedings- én businesscoach onder de slogan ‘lift your life’ en bovendien the most quotable woman alive – is één brok energie en overtuigingskracht, een echte power woman pal in het midden van onze Women Month-reeks. Dat kan geen toeval zijn.

 

Zelf heeft Amy een simpele verklaring voor haar drive. “Ik ben opgegroeid in een familie waar ik volledig gelijkwaardig naast mijn broers stond. Dat lijkt evident, maar ik merk toch dat in veel families het meisje onbewust als een zwakker wezentje wordt behandeld. Daarvan was bij ons geen sprake.” Wel integendeel want Amy’s vader, zelf een ondernemer, nam haar zelfs vaak apart om het over haar toekomst en potentieel te hebben. “Business heeft mij altijd geïnteresseerd.” Niet voor niets studeerde Amy af als Handelsingenieur. Want ja, toen ze haar zaak opstartte, studeerde ze ook nog. “Dat was niet altijd makkelijk, maar time management is alles.” En met die woorden is ze ons eigenlijk meteen al aan het coachen, een tendens die zich in het hele interview doorzet, she simply can’t help herself!

“BUIT JE TALENTEN UIT”

20180315-IMG_9239kopie.jpg

Hoe het komt dat Amy op haar 25ste al barst van ambitie en zelfvertrouwen, is een vraag die Amy vaak krijgt. “Ik vind zelfvertrouwen een beetje een leeg begrip, het is niet iets dat je zomaar leert.” Al zeker niet in onze maatschappij, vindt Amy. “We leven in een samenleving waar er eerder op zwaktes dan op sterktes wordt gefocust en waar talenten vaak als bedreigend worden ervaren. Terwijl ik net vind dat je trots moet zijn op je talenten. Daarbij maakt het niet uit hoeveel andere mensen op de wereld exact hetzelfde kunnen, er is maar één jij, dus jouw aanpak ik sowieso uniek.” Uniek en zelfs nodig, coacht Amy verder. “Ik zie het als mijn plicht om mensen te vertellen dat iedereen het verdient om je talenten te zien. You owe it to the world, want waarom zou jij je talent ontzeggen aan de mensheid?”

 

Want wat voor nu heeft het om enkel je zwaktes aan te pakken als je niet je sterkste punten extra in de verf leert zetten? Al is dat niet voor iedereen even gemakkelijk. “Ik ben opgegroeid in een heel sterke familie waar ik geleerd heb om volop te gaan voor mijn dromen. Ik ben heel dankbaar voor de opvoeding die ik heb meegekregen want ik ben ervan overtuigd dat die drive één mijn absolute sterktes is.” Haar kennis en ervaring deelt Amy dan ook graag met iedereen. “Ik geef graag energie aan mensen”, soms is het al genoeg om mensen een bepaald doel te geven, weet Amy, en dat hoeft niet altijd enorm te zijn. “Maak er bijvoorbeeld je goal van om elke dag één persoon te laten glimlachen. Wat je zegt om dat te bereiken is zelfs niet eens zo belangrijk, mensen onthouden vooral het gevoel dat ze bij jou hebben.”

“EEN STERKE VROUW IS NIET AUTOMATISCH EEN BITCH”

20180315-IMG_9350.jpg

Mensen op die manier motiveren is heel belangrijk voor Amy. “Het is zo belangrijk om je buikgevoel te volgen, wat dat stemmetje in je hoofd ook zegt. Jij bent jouw enige limiet.Dat is van toepassing op het nastreven van je dromen maar ook op je persoonlijke leven.” En of die motivatie nodig is! “Nog te vaak durven vrouwen de stap niet wagen om bijvoorbeeld een eigen zaak op te starten. Als je iets graag doet, doe je dat meestal ook goed, dus waag gewoon die sprong, de financiële zekerheid komt er ook wel.”

 

Zelf leerde Amy al heel vroeg om de lat voor zichzelf hoog te leggen.”Ze werd ook altijd hoog gelegd door mijn familie en hoewel dat niet altijd makkelijk is, is dat vaak wel het extra duwtje in de rug dat ik nodig heb om mijn doelen te bereiken.”Nog steeds pusht haar vader haar verder en verder. “Ik herinner me een moment waarop ik zei ‘wees nu eens gewoon trots op mij voor wat ik al bereikt heb!’.Ik vind het geweldig dat hij mij de wereld wil zien veroveren, maar soms wil ik dat evengoed niet.”Het is dan ook meer dan oké om niet de hele wereld te willen, benadrukt Amy, “dat geef ik ook graag mee aan klanten. Soms is genoeg ook echt genoeg.”

 

En soms ook niet, en dan is er werk aan de winkel. “Mij vader is fan van de serie the Crown en ik herinner me dat hij schrok toen hij hoorde dat hoofdactrice Claire Foy maar een fractie van haar mannelijke tegenspeler verdient.” Daarom legt Amy ook zo de nadruk op het belang van gelijkwaardige opvoeding, zoals zij er één kreeg. “Er is niets mis met sterk in je schoenen staan. Daardoor ben je niet automatisch arrogant of ‘een bitch’. Dat is iets waar we als vrouwen tegenover elkaar ook nog veel in moeten groeien, denk ik.”

WORK HARD, RELAX HARD(ER)

20180315-IMG_9516kopie.jpg

Naast al het harde werk probeert Amy toch ook goed voor zichzelf te zorgen. “Self care is enorm belangrijk voor mij. Om mijn batterijen terug op te laden, heb ik maandag herdoopt tot ‘asociale maandag’.” (lacht) Op die dag wil ze het liefst niemand zien en haalt Amy de maskers en scrubs tevoorschijn. Een beautyqueen is ze echter geenszins en opgroeien met drie broers deed daar ook geen goed aan. “Ik weet weinig over beauty maar ik geloof – uiteraard – wel sterk in coaching, dus heb ik iemand ingehuurd om mij alles uit te leggen over make-up. Want waarom zou je blijven sukkelen met iets waarvan je weet dat je er nooit sterk in zal zijn? Ik omring me graag met mensen met verschillende talenten. Daar groei je uiteindelijk ook zelf van.”

 

Sinds ze meer en meer het gezicht wordt van haar zaak, gaat Amy ook wel bewuster om met haar looks. “Je zal me bijvoorbeeld nooit spotten met onverzorgde nagels. ‘Succesvolle mensen hebben mooie nagels’, zei mijn vader vroeger altijd en dat heb ik ter harte genomen. Ik ben misschien geen girly girl, maar mijn nagels zullen altijd pico bello zijn! Ik echt moeten leren om die self care bovenaan te zetten, want ook mijn energiepeil heeft soms eens een dipje. Bovendien moet ik van tijd tot tijd de controle eens overdragen aan iemand anders, dat is alleen maar mentaal gezond.”

 

Fotografie: Marieke Penne
Makeup: Ine D'hoe
Met dank aan: Franq hotel

Lippoeder: de nieuwste liptrend die je moet proberen!

Lippoeder of poederlipstick is dé trend die plots opdook en (terecht) blijft hangen, dus tijd om deze nieuwigheid onder de loep te nemen. Dat de Zuid-Koreaanse beautymarkt ons altijd 20 stappen voor is op het vlak van innovatie, dat weten we al lang. Terwijl iedereen nog druk in de weer was met vloeibare foundation en make-upborstels, maakten de Koreaanse schoonheden zich al op met handige cushion compacts. En terwijl wij nog volop gloss op onze lippen smeren, zijn ze in Korea al bij the next big thing aanbeland: poederlipstick.

 

Wat is lippoeder?

cle-melting-lip-powder.jpg

Lippoeder, a.k.a. lip powder of poederlipstick klinkt misschien niet aantrekkelijk en onnodig ingewikkeld, maar geloof ons: deze trend is echt wel de moeite waard.

Poederlipstick is lipstick in poedervorm, die na het aanbrengen verandert van textuur: van mat poeder naar een mooie, silky matte lipkleur. Pure magie? Niet echt, legt cosmetisch chemicus Kelly Dobos ons uit: de textuurverandering hebben we te danken aan silica chemist Kelly Dobos, is silicasilylaat, een hydrogel die poederig aanvoelt. “Deze bijzondere vorm van silica heeft een zeer grote oppervlakte, dus het kan veel olie en pigment absorberen, waardoor het meer aanvoelt als een poeder dan een gel”, vertelt ze. “Wanneer de gel contact maakt met de natuurlijke oliën op je lippen, versmelt hij als het ware met je lippen, met een silky matte lipstick als resultaat.”

Hoe gebruik je het?

Poederlipsticks zijn een fantastische aanwist in je beautykast omdat ze heel veelzijdig zijn.
Je kan ze op zichzelf gebruiken, maar evengoed over je eigen lipstick aanbrengen voor een extra pop of colour.

Als total lipstick junkie, word ik altijd heel enthousiast van nieuwe lipsticktrends. Een lippoeder kan je trouwens ook makkelijk als lipstick gebruiken, dus win-win! Toch blijven m’n vaak droge lippen en ik eerder skeptisch. En dan zit er maar één ding op:
Let's put this to the test!

Contra's
 

  • Juist doordat poederlipsticks mat zijn, zijn ze geen aanrader wanneer je lippen niet in topvorm zijn en je last hebt van droge velletjes of gesprongen lippen. Een lippoeder gaat deze oneffenheden namelijk nog zichtbaarder maken. Als je in de winter dus van nature drogere lippen hebt, net als ik, kan je ze best extra beschermen met een laagje lippenbalsem en eventueel vooraf een lipscrub gebruiken om de velletjes te verwijderen.

Pro's
 

  • Poederlipsticks hebben een mooie matte finish – perfect voor wie niet houdt van een glossy look – en breng je makkelijk op je lippen aan met een applicator. De textuur is heel glad en silky en voelt bovendien zacht aan. Dit betekent dat het – in tegenstelling tot wat ik dacht – je lippen niet zo snel uitdroogt. Bovendien zijn powder lipsticks ook langhoudend: perfect als je liever niet elk uur naar de badkamer rent voor een touch-up.

 
 

De beste highlighters voor elke huidskleur

Highlighters, dat is eigenlijk pure magie: in één enkele swipe met je make-upborstel kan je een perfect glanzende, dewy huid nabootsen. Bovendien geven ze je niet enkel die perfecte glow, de lichtweerkaatsende deeltjes gaan ook je wallen en donkere kringen van de avond voordien maskeren.
Wanneer hij correct wordt aangebracht, is een goeie highlighter het equivalent van dat perfecte selfielicht dat enkel in de ochtend je appartement overspoelt. Alleen kan je dit licht overal meenemen én blijft het de hele dag door!

Geen twee highlighters zijn echter dezelfde. Bij het kiezen van de highlighter die bij jou past, moet je rekening houden met je huidskleur, maar ook met welke soort glow je graag wil: parelmoer, gebronsd, peachy… Bovendien kan de verkeerde kleur zorgen voor een te glanzend, frosty effect. Om de keuze makkelijker te maken, selecteerden wij voor jullie de beste highlighters voor elke huidskleur én elk type. Lees verder om alles te weten te komen over de perfecte golden glow en laat ons weten in welke categorie jij past!

 

 

Champagne Gold

rgzg.jpg
daa.jpg
h''.jpg
dada.jpg

Champagne gold is voor sophisticated girls. Jij bent het type meisje dat graag classy door het leven gaat, en dat ook weet te vertalen in je elegante, tijdloze stijl. Toch ben je niet bang om in de spotlights te staan door je klassieke stijl je eigen funky twist te geven. Jij bent het type meisje dat je niet vaak terugvindt op wilde feestjes, maar geen neen zegt tegen een avondje theater, een leuk concert of een uitstapje naar een tentoonstelling, al dan niet met vrienden. Je bent een eeuwige filosoof, maar verre van wereldvreemd: je volgt met interesse wat er aan de hand is in de wereld, en bent niet bang om over de huidige sociale problemen na te denken.

Je make-uplook is even moeiteloos chic als de rest van je stijl, en ‘naturel maar dan beter’ is je standaardlook. Een likje champagne gold highlighter is dan ook een must. Deze tint past het best bij meisjes met een lichte tot zeer lichte huidskleur.

 

 

Rose Gold

ty.jpg
th(h(.jpg
n,y,y.jpg
hrhr.jpg

Flirty en free-spirited, dat zijn de rose gold girls. Meng de jeugdigheid en fun van roze met de lumineuze, warme gloed van goud, en je krijgt een sensuele maar toch frivole topcombo. Als rose gold meisje ben jij een vrije geest en je volgt je eigen pad. Jij hebt een flirterige en dromerige stijl. Rose gold-liefhebbers zijn leergierig en houden ervan om de wereld te verkennen. Jij bent snel te vinden op feestjes en festival, waar je de ziel uit je lijf kan dansen. Jij wil iedereen inspireren en aansporen om zijn leven tot het uiterste te leven.


Deze rose gold highlighter zorgt voor een romantisch, maar fun accent en past best bij meisjes met een bleke tot beige huidskleur.

 

Sunset Gold

jjjj.jpg
eeeee.jpg
yyy.jpg
zzz.jpg

Wie stopt er niet met wat hij doet om een mooie zonsondergang en al haar kleurenpracht te bewonderen? Wel, net als dit prachtige natuurfenomeen trekken sunset gold girls alle aandacht naar zich toe. Onmogelijk om deze natuurlijke schoonheden over het hoofd te zien. Sunset gold is de perfecte tint voor warme, sensuele meisjes. Overal waar jij heen gaat, laat je een spoor van mysterie achter. Boho chic en zomerse tinten zijn helemaal je ding, ‘comfy but stylish’ is jouw mantra..

Als sunset gold meisje ben jij net als de zon altijd in beweging: jij staat nooit stil. Jij houdt van reizen en bent altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Jij bent altijd geboeid door andere landen, vreemde culturen, exotische keukens en nieuwe mensen.

 

Deze highlighter geeft je een warme, zongebruinde gloed die een olijf- tot karamelkleurige huid prachtig doet uitkomen.

 

Chocolate Gold

ergegr.jpg
htht.jpg
nee.jpg
daddad.jpg

Chocolate gold is the fierce, but reliable one. Net als chocolade ben jij tegelijkertijd tough én soft. Jij bent een wild spirit met een uitgesproken mening, maar ook het type dat altijd klaarstaat voor haar vrienden. Soms vergeet je jouw eigen problemen omdat jij zo graag anderen wilt helpen. Jouw kledingstijl is 100% uniek, want jij bent dol op combineren en experimenteren. Chocolate gold is het type meisje dat bruist van ambitie. Jij koestert jouw dromen, maar durft ze ook gewoon waar te maken.

Good friends, good company, good food … she’s good to go. Jij wordt graag omringd door mensen die veel voor jou betekenen en brengt dan ook het liefst tijd met hen door. Je bent niet bang om de handen uit de mouwen te steken en maakt geen punt van deelnemen aan projecten die bijdragen tot een betere maatschappij en wereld.

Een donkere, bronskleurige highlighter zorgt voor een heerlijke chocolate glow. Chocolate gold geeft een donkere uitstraling een sensuele boost, en past dan ook best bij meisjes met een donkere tot zeer donkere huid.

Sarah Dimani: "stop making stupid people famous"

Ter ere van internationale vrouwendag, besloten wij niet één maar vijf badass females te interviewen. Over het leven, over hun inspiraties maar vooral over hoe zij zelf willen inspireren. Al die girlpower op één dag zou misschien wat te veel van het goede zijn, dus om al ‘onze’ vrouwen de megafoon te geven die ze verdienen, zal bij Girlcrush de hele maand maart in het teken van straffe madammen staan. International Women Month dus, omdat één dag per jaar gewoonweg niet volstaat.

Stop making stupid people famous
 
20180304-IMG_8184.jpg

Sarah Dimani

Sarah Dimani is vooral gekend omwille van de combinatie hijab en hoog fashiongehalte, maar deze grafisch ontwerper / blogger / inspirator is meer dan een mooi gezichtje met een hoofddoek. Als voorvechter van modest fashion (minder bloot, meer mode) staat ‘sois belle et tais-toi’ niet in haar woordenboek. Straffe uitspraken over schoonheid, fashion en de wereld mag je wél van haar verwachten. Onze ideale powervrouw #2 dus!

Voor Sarah betekent ‘badass’ vooral allround. “Ik kijk op naar vrouwen van de wereld, die op de hoogte zijn van wat er rondom hen gebeurt en die buiten hun eigen cultuur durven te kijken.” Ook het combineren van werk en gezin en het jongleren dat daar onvermijdelijk bij hoort, vindt Sarah terecht stoer. Vrouwen met visie en ambitie die hun dromen durven najagen zijn haar favorieten. Een heel deel van die waarden vindt Sarah in Sophia Amoruso – oprichtster van de webshop Nasty Gal en onderwerp van de Netflix-reeks ‘Girlboss’. “Zij durfde groot te dromen en was niet bang om anders te zijn. Die portie durf goot ze in een businessmodel en ze werd één van succesvolste vrouwen in de vintagemode.”

 

“MODE ALS BRUGGENBOUWER”

20180304-IMG_8102.jpg

Als je Sarahs perfect opgemaakte gezicht en onberispelijke outfits ziet, zou je niet denken dat mode ooit een ver-van-haar-bedshow was. “Ik was er tijdens mijn tienerjaren gewoon echt niet mee bezig. Toen gebruikte ik ook nog geen make-up, dat vond ik niet nodig. Daar vind je helemaal aan het begin van mijn Instagrampagina nog bewijs van.” Pas toen ze naar de hogeschool ging, werd ze zich bewust van de impact die mode heeft. “Het was net alsof ik in een modeshow beland was, maar dan elke dag. Toen is mijn fashion sense wakker geworden.”

Vandaag doorprikt ze met haar modestatements het beeld dat mensen van moslima’s met hoofddoek hebben. “Door te laten zien dat je je ook modest (bescheiden) kan kleden én tegelijkertijd fashionable kan zijn, hoop ik een andere kant van moslimvrouwen te laten zien.” Want mode hoeft helemaal geen oppervlakkige bezigheid te zijn. “Ik zie mode net als een bruggenbouwer tussen culturen, het is een manier om met nieuwe dingen te experimenteren en buiten je comfortzone te gaan.”

En dat doet ze! Als Antwerpse met Marokkaanse roots was Sarah altijd al geïnteresseerd in verschillende culturen, met een multiculturele vriendengroep als bewijs. “Er leven mensen van 177 verschillende nationaliteiten in Antwerpen, dat is meer dan in New York. Ik weiger dat als een probleem te zien, het is net een meerwaarde voor een samenleving om uit zoveel culturen te kunnen putten. Diversiteit is mooi, people!”

Zelf heeft ze nochtans ook regelmatig te maken met typecasting. “Ik ben al enkele keren uitgenodigd geweest om mee te praten over het hoofddoekenverbod, maar zo’n invitaties weiger ik altijd. Ik wil niet ‘de moslima’ zijn omdat ik toevallig een hoofddoek draag, ik wil juist heel doelgericht kunnen praten over dingen die mij passioneren.”

download.jpg
 Dena Huys

Dena Huys

sarah-kokong2.jpg

“COMMUNITY IS ALLES”

De boodschap die ze uitdraagt, vindt Sarah dan ook heel belangrijk. “Als ik iets zeg, wil ik ook iets te zeggen hebben.” ‘Stop making stupid people famous’ is niet voor niets Sarahs motto. “Bij veel bekende koppen – ook bij bloggers, ja – mis ik diepgang en authenticiteit.” Met die nadruk op ‘iets te zeggen hebben’ legt Sarah behoorlijk wat druk op zichzelf. “Soms wil ik gewoon stoppen met bloggen, omdat het voelt als dweilen met de kraan open. Maar net dat gevoel houdt me ook weer op de been, want dat betekent dat wat ik doe nodig is.”

 

Dat zonder publiek je boodschap in dovemansoren valt, beseft Sarah. Logischerwijs gaat ze dus ook heel bewust om met haar volgers (106.000 and counting). “Community is alles. Als ik geen respect toon naar mensen die dagelijks mijn posts bekijken en liken, dan verdien ik hun aandacht niet!” Ze vindt het net leuk om te reageren op opmerkingen en berichten van haar publiek. “Hun feedback zorgt ervoor dat ik de kansen die ik krijg nog meer apprecieer. Ik ben dankbaar voor elke ervaring en neem uit elke nieuwe ontmoeting iets mee.”

ANNA WINTOUR MET HIJAB

20180304-IMG_8171.jpg

Maar enkel een verschil maken op Instagram en haar blog stilt Sarahs honger naar meer diversiteit niet. Daarom wil ze de magazinewereld veroveren. “Ik ben letterlijk grafisch ontwerp beginnen studeren door een scène uit Ugly Betty”, lacht Sarah. “Toen ik in die scène een muur vol modespreads zag, wist ik dat dat was wat ik wou doen!” Ze kwam er echter al snel achter dat de magazinewereld vooral het al bestaande plaatje bevestigt. “Blank, size zero, duur, grote vrouwen, bla, bla, bla. Dat weet ik allemaal al, ik wil iets bijleren. Verras me!” Relevantie is dan ook waar Sarah de nadruk op wil leggen. “Om die standaard bevestigen, hebben ze mij niet nodig, ik wil mensen net iets geven waarvan ze nog niet wisten dat ze het willen.”

Sarah zei al eerder in interviews dat ze de nieuwe Anna Wintour, mét hijab, wil zijn. Met die uitspraak is ze het nog steeds eens, en dat hoeft niet te verbazen als je deze uitspraak van de hoofdredactrice van American Vogue leest. “Om bekend te zijn zonder meer is tegenwoordig niet erg moeilijk. Daarom moedig ik je aan om relevant te zijn, veelzijdig en geschoold.” Dat klinkt als iemand die we kennen …

 

Fotografie: Marieke Penne ( tenzij ander vermeld)
Styling: Meriam EK
Makeup: Ine D'hoe

Veel of weinig make-up? Over jezelf zijn. No matter what.

Drie sterke vrouwen, met elk hun eigen stijl. Wie hen vandaag kent, zou hen op een foto van drie jaar geleden amper herkennen. In de zoektocht naar hun identiteit ondergingen ze immers stuk voor stuk een radicale transformatie, waarin make-up een bepalende rol speelde. Keith (19), Marlies (27) en Anneke (26) doen hun boekje open over vroeger en nu, over drastisch veranderen, zowel van binnen als vanbuiten, over je kwetsbaar durven opstellen, maar bovenal: over jezelf zijn. No matter what.

 

Marlies: van gothic naar naturel

hihi.jpg
Nu hoeft al die make-up niet meer.
20180217-IMG_3729.jpg

“Identiteit is iets dat groeit, iets dat je moet onderzoeken. Je moet dingen proberen en uittesten. Eigenlijk gewoon jezelf zijn, jezelf vinden, zowel innerlijk als uiterlijk”, vertelt Marlies, die tot een paar jaar geleden full-gothic door het leven ging. In de zoektocht naar haar ware identiteit, wilde ze dolgraag “ergens bijhoren” en neigde ze naar extremen in de gothic-subcultuur.

Dat ze toen een label kreeg omwille van haar uiterlijk, heeft Marlies nooit erg gevonden. Haar vriendenkring uit die scene hielp haar daarbij, waardoor ze nooit het gevoel had alleen te zijn of haar subcultuur als een masker te gebruiken: “Ik probeerde bepaalde dingen uit, maar dat was zeker niet om mezelf te verstoppen.”

Geleidelijk aan maakten haar zware make-up en extravagante kledingstijl plaats voor een meer natuurlijke look. “Dat is heel geleidelijk gegaan. Het is cliché om te zeggen, maar hoe ouder je wordt, hoe meer je leert en hoe meer je jezelf vindt. Het hoeft allemaal niet meer zo extreem te zijn. Ik ben bijvoorbeeld van enorm donkere oogmake-up naar winged eyeliner gegaan, naar niets meer. Nu hoeft al die make-up eigenlijk niet meer.” Marlies is ook een felle voorstander van het ‘you do you’-principe. Haar ultieme advies luidt dan ook: “Trek jezelf niet te veel aan van wat anderen zeggen.”

 

Keith - Van androgyn naar transgender

Ik vind mezelf niet lelijk naturel, maar het voelt gewoon niet als ‘Keith’.
BeFunky kk.jpg
20180217-IMG_4189.jpg

Vroeger identificeerde ik me als androgyn, niemand wist of ik een jongen of een meisje was. Maar nu ben ik gewoon vrouw”, zegt Keith zelfzeker terwijl ze haar make-up met een flinke portie flair aanbrengt. “Ik ben al een jaar transgender, maar ik ben er pas zes maanden geleden echt voor uitgekomen, omdat ik bang was voor de reacties. Mijn identiteit ontdekken en omarmen was een lang proces. Vroeger deed ik de kleren en schoenen van mijn mama aan en gebruikte ik haar make-up. Een paar jaar geleden ben ik influencers als Jeffree Star, Jessie Maya en Gigi Gorgeous beginnen volgen op YouTube, die nog steeds een inspiratiebron zijn. Ik heb eigenlijk altijd geneigd naar echte ‘meisjesdingen’ en mijn ouders hebben daar ook nooit echt bij stilgestaan.”

 

Als fervent YouTube-kijker, heeft Keith hier en daar enkele tips & tricks opgepikt waardoor ze nu een volledige flawless look uit haar make-uptas kan toveren. Al was dit niet altijd zo: “Ik ben begonnen met mijn wenkbrauwen bij te werken, en om eerlijk te zijn zag het er echt niet uit. Ik keek toen ook veel YouTube-video’s, make-up werd echt een obsessie. Ik zag Jeffree Star, en ik dacht: ja, dit wil ik ook! Mijn make-up stash is sindsdien enkel maar gegroeid. Al zes maanden draag ik deze full-glam look.”

Al gebruikt Keith make-up om er vrouwelijker uit te zien, toch voelt het soms aan als een masker. “Ik vind niet dat ik lelijk ben, maar wanneer ik make-up draag, dan breng ik mijn goede punten nog meer naar voren. Met make-up zie ik er gewoonweg vrouwelijker uit. Wanneer ik er goed uitzie, dan hou ik wel van mezelf. Wanneer ik dan voor de spiegel sta voor ik uitga, denk ik meestal wel: yes, bitch, je ziet er goed uit. Ik vind mezelf niet lelijk naturel, maar het voelt gewoon niet als ‘Keith’. Ik kom bijna nooit buiten zonder make-up, en anders draag ik een gigantische zonnebril.”

 

Haar identiteit betekent alles voor Keith, zeker omdat ze er zo lang mee geworsteld heeft. Haar ultieme advies is dan ook om niet te lang te wachten om je identiteit te tonen. “Ik ben zeker niet mainstream en ik wil dat ook andere mensen meer zichzelf beginnen te zijn. Je krijgt dan misschien meer opmerkingen, maar je moet echt zijn wie je bent!”

 

Anneke: van ultiem dorpsmeisje naar make-upkameleon

Make-up zijn mijn oorlogsstrepen.
ohooh.jpg
20180217-IMG_4295.jpg

Wanneer je Anneke zichzelf ziet opmaken met de skills van een doorgewinterde make-upartieste, zou je niet meteen denken dat ze uit een echt boerendorp komt “waar iedereen er exact hetzelfde uitziet”. Ze lacht wanneer ze vertelt dat ze voor haar achttiende levensjaar nog nooit mascara had gedragen of iemand met dreadlocks had ontmoet. “Toen ik ging studeren in Gent, is mijn wereld plots opengegaan. Ik kwam in contact met zoveel verschillende stijlen, waardoor ik besefte dat ik niet noodgedwongen de hele H&M-collectie moest aanschaffen en hetzelfde moest aantrekken als alle anderen. Dat was wel een bevrijding.”

De transformatie die daarop volgde —van dorpsmeisje naar volleerde make-upkameleon— is heel geleidelijk gegaan, “Het begon met een vriendin die af en toe winged eyeliner aanbracht bij mij. Een beetje later volgden mijn wenkbrauwen, en zo is de bal aan het rollen gegaan. Ik kon ook gewoon al goed tekenen, mijzelf opmaken ging dan ook heel vlot. Eigenlijk is make-up kunst op je gezicht.

Hoewel Annekes looks soms best over-the-top zijn, is make-up geen masker voor haar, maar maakt het deel uit van haar identiteit. “Met mijn dreadlocks en mijn tattoos, geef ik sowieso een ‘hard’ beeld aan de buitenwereld. Maar dat hoeft mijn identiteit niet te bepalen. Ik heb bijvoorbeeld heel grungy dagen met heel donkere oogschaduw, en anderzijds heb ik ook mijn ‘sproetjesdagen’ waarbij ik heel girly, lichte en glitterachtige make-up draag. Ik vind het net heel leuk dat identiteit, en daarbij ook make-up, zo flexibel kan zijn. Het toont hoe ik mij voel op een bepaalde dag, in plaats van dat het iets zou verbergen. Make-up zijn mijn oorlogsstrepen.”

 

Naast haar overweldigende zelfzekerheid —op de vraag of ze van zichzelf houdt, krijg ik een volmondige “ja!”— heeft Anneke het soms toch moeilijk met de labels die ze onvrijwillig opgekleefd krijgt. Dreadlocks en drugs lijken een stereotiepe associatie die moeilijk te doorbreken valt, maar ze heeft wel geleerd om de meningen van anderen los te laten. Gelukkig kan Anneke wél altijd rekenen op de steun van haar mama: “Zij vindt alles oké en ze ziet mij graag, hoe ik er ook uitzie. Ik weet dat, no matter what, de belangrijkste persoon in mijn leven honderd procent achter mij staat.”

 

Fotografie: Marieke Penne - www.droombeeld.be
Modellen: Marlies De smet, Keith De win,  Anneke

Love letter… aan Huile Prodigieuse van Nuxe

Liefste Huile Prodigieuse,

 

COLLAGE[32881].jpg

Hoe moet ik beginnen? Er valt zo veel te vertellen over hoeveel jij voor mij betekent. Tijdens moeilijke tijden heb je mij altijd de moed en steun gegeven die ik nodig had. Tijdens koude wintermaanden geef jij mij altijd bescherming. Jouw lekkere geur en hydraterende olie omarmen mijn huid telkens opnieuw en kussen mijn poriën. Na elke knuffelbeurt voelt mijn huid zo sterk en glad aan. Mijn huid is runway-ready, mijn haar krijgt een honey glow na elke beurt.

 

Jij bent niet alleen mijn beschermengel, maar ook mijn redder in nood. Voordat ik je kende, was mijn leven zo droog. Ik zocht altijd naar een manier om die leegte op te vullen, tot ik jou zag verschijnen achter de ramen van mijn lokale apotheek. Het was liefde op het eerst zicht. Jouw goudkleurige uitstraling trok mij aan, je geur prikkelde mijn zintuigen en ik was meteen verkocht.

COLLAGENUXE[32882].jpg

Ik ben niet de enige die jou als beschermengel heeft. Sinds 1992 heb jij een plaats gegraven in veel meisjesharten. Jouw unieke plantaardige oliemix en impactvolle geur kan je van mijlenver ruiken.

 

Ik kan mij geen wereld zonder jou inbeelden. Jij hebt zo’n grote impact achtergelaten. Herinner jij je die keer toen ik jou opnieuw moest kopen? Mijn lokale apotheek was op die dag gesloten. Paniek sloeg toe. Hoe zou ik je ooit terug vinden? Online bestellen? Nee, wachten kan ik niet. Eén dagje zonder jou leek wel een eeuwigheid.

Het moment dat ik je terug in mijn handen had, was de dag dat ik terug de moed had om naar buiten te komen. Ik voelde dat ik de wereld weer aankon.

Huile Prodigieuse… Jij hebt en zal altijd een plek hebben in mijn hart. Jij heb mij geholpen in donkere tijden. Jij hebt altijd zorg gedragen voor mijn huid. Iets wat je altijd zal blijven doen… En ik, ik zal altijd trouw blijven aan jou.

 

Liefs,

Thida

Onze 4 favoriete BEAUTYHOTSPOTS in Parijs!

Aah, Paris: de stad van de liefde. En dan hebben we het niet alleen over tortelduifjes: ook beautylovers kunnen hier hun ogen uitkijken - en portefeuille leegkopen… Speciaal voor wie graag uit de lichtstad terugkeert met iets originelers dan een flesje Chanel N°5 of micellair water van Bioderma, delen wij met jou vier van onze favoriete beautyplekjes. Boeken maar, die Thalys-tickets!

 

                          Officine Universelle Buly 1803

f.jpg
  Girlcrush ging naar Parijs en bracht terug mee: Lait Virginal pour le Corps – Héliotrope du Pérou.      

Girlcrush ging naar Parijs en bracht terug mee: Lait Virginal pour le Corps – Héliotrope du Pérou.

 

Bij Buly lijk je wel een andere wereld binnen te stappen. Maar hoewel alles hier geschiedenis lijkt uit te ademen, bestaat Officine Universelle Buly 1803 nog maar sinds 2014. Ramdane Touhami, die ook het eeuwenoude kaarsenmerk Cire Trudon nieuw leven inblies, nam de oude parfumerie en het receptenboek van Jean-Vincent Bully - mét dubbele l - als inspiratiebron voor zijn dit nieuwe beautymerk.

Van heerlijke bodylotions en parfums tot luxueuze tandpasta, geurkaarsen, hoornen kammen en plantaardige oliën en poeders van over de hele wereld, en dat alles in elegante, nostalgische verpakkingen: onmogelijk om je hier niet tot een aankoop te laten verleiden.

 

Gelukkig hoef je hier niet meteen de big bucks boven te halen: je koopt hier al een flesje (lekker ruikende!) dissolvant voor € 6,00, handige zeepblaadjes voor € 12,00 en de allerchicste tandflos die je ooit gezien hebt voor € 13,50.

Officine Universelle Buly 1803, 6 rue Bonaparte (VI)

                               

                                 

                                  Le Bon Marché Rive Gauche

 Foto: Kora-Lee Lust

Foto: Kora-Lee Lust

Le Bon Marché is een van de historische chique warenhuizen van Parijs, maar is allesbehalve vergane glorie. Hier vind je niet enkel de meest on-trend modemerken, ook alle grote beautymerken hebben hier hun plekje.

 

De parfums van Franse klassiekers als Chanel, Dior en Yves Saint Laurent staan er naast minder bekende nichemerken als Memo en Eric Buterbaugh. Je vindt er skincare van Aesop, maar ook Tata Harper en Chantecaille. Make-upliefhebbers kunnen hier massaal NARS inslaan, terwijl skincarejunkies er de allernieuwste beautyproducten uit Zuid-Korea kunnen vinden. Of je nu een totale beauty virgin bent of je weg in beautyland wel weet te vinden: hier valt altijd wel wat te ontdekken.

Le Bon Marché Rive Gauche, 24 rue de Sèvres (VII)

                                 

 

                                       

                                        IUNX Parfums Paris

 
 Foto:  hotel Costes
 

Fans van de signature scent van het trendy Hotel Costes moeten zeker eens binnenspringen in de piepkleine in-house parfumwinkel van IUNX. Dit is het parfummerk van Olivia Giacobetti, de neus achter de geurenlijn van Hotel Costes en iconische parfumcreaties als Philosykos (Diptyque), Hiris (Hermès), Tea for Two (L’Artisan Parfumeur) en En Passant (Editions de Parfums Frédéric Malle).

Van een uitstekende ‘versgewassen linnen’-geur met iris (09 Eau Blanche de IUNX) tot een kruidige, pikante gembergeur met zwarte kardemom, peper- en cederhout (Eau Qui Pique de IUNX): Giacobetti’s geuren zijn originele maar minimalistische parfums voor wie graag iets draagt dat niemand anders heeft, maar daarom niet per se wil opvallen. Ook de geurkaarsen zijn aanraders.

IUNX Parfums Paris @ Hotel Costes, 239 rue Saint-Honoré (I)

                                               

                                             Monop’Beauty

4FA2200F-F96C-467F-9DC2-99E3DCCFEBF2[32253].JPG
naamloos.png

De Franse winkelketen Monoprix heeft in Parijs ook een aantal winkels die helemaal aan beauty gewijd zijn: Monop’Beauty. Fans van iconische Franse apothekersmerken als Caudalie, Embryolisse en Bioderma zullen hun hartje kunnen ophalen, maar ook Aziatische K-beautylovers kunnen hier lustig BB-crèmes shoppen. Liefhebbers van natuurlijke beauty kunnen bij Monop’Beauty terecht voor pakweg het rozenwater van Melvita of de herbruikbare wattenschijfjes van ecomerk Lamazuna! Budgetbeauty, maar dan à la Parisienne - a.k.a. de reden waarom we voor vertrek snel nog een lege reistas in onze valies proppen!

 

Jolien Roets (QMUSIC) - "realness is het allerbelangrijkste"

THE FUTURE IS FEMALE #1

Omdat het vandaag Internationale Vrouwendag is, besloten wij niet één maar vijf badass females te interviewen. Over het leven, over hun inspiraties maar vooral over hoe zij zelf willen inspireren. Al die girlpower op één dag zou misschien wat te veel van het goede zijn, dus om al ‘onze’ vrouwen de megafoon te geven die ze verdienen, zal bij Girlcrush de hele maand maart in het teken van straffe madammen staan. International Women Month dus, omdat één dag per jaar gewoonweg niet volstaat.

 
20180304-IMG_8290.jpg

Jolien Roets

Jolien Roets – Qmusic-presentator, dj en 1/2e van wat misschien wel het leukste Instagramkoppel van België is – bijt de spits af met een betoog voor echtheid, zowel on- als offline.

De definitie van ‘badass’ is voor Jolien je talenten kennen en daar vol overtuiging mee aan de slag gaan. “Ik heb zelf jarenlang gestruggeld met het vinden van mijn talenten, vond mezelf maar mediocre. Ik ben typisch zo iemand die veel dingen een beetje kan, maar niet meteen één ding opvallend goed.” Die eigenschap, in combinatie met een nood aan afwisseling, zorgt ervoor dat Jolien vooral op zoek is naar ‘realness’.

 

“IK RELATIVEER MEZELF PLAT!”

20180304-IMG_8459.jpg

Die echtheid vindt ze terug in humor en zelfrelativering, eigenschappen die Jolien ook in anderen apprecieert. “Ik ben bijvoorbeeld enorm fan van zangeres Cardi B. Zij was echt een outcast. Als stripper uit The Bronx, namen mensen haar en haar ambitie niet serieus, maar zij bleef gewoon voor haar doelen gaan, heel trouw aan zichzelf. En kijk wat ze nu allemaal doet!”

Tijdens haar jeugd was Jolien ook niet altijd het populairste meisje van de klas en daar leerde ze al van jongs af aan mee omgaan. Als zelfverklaarde ‘chubby kid’ compenseerde ze haar gebrek aan standaardlooks met het besluit om “dan maar grappig te zijn”. “Ik was zo’n beetje de onnozelaar van de klas,” lacht Jolien. “Mijn beste vriendinnetje was de knappe, ik was haar grappige sidekick.” Die rol beviel haar wel, en al is ze tegenwoordig vooral main woman, met zichzelf lachen, dat kan ze nog steeds. “Humor is key. Ik relativeer mezelf plat!”

Iets wat voor veel mensen niet altijd even gemakkelijk is, beseft ze. “Vooral voor jongeren van nu is het volgens mij veel zwaarder om zichzelf te aanvaarden zoals ze zijn. De schijnbare perfectie van sociale media kan heel confronterend zijn.” Net daarom is Joliens aanwezigheid op Instagram zo’n verfrissing. “Ik zou niet weten hoe ik niet mezelf zou moeten zijn”, bedenkt ze. Die eerlijkheid vind je keer op keer terug. Van de kinderfoto’s die ze zonder gêne op haar Instagramprofiel post, over haar eigenzinnige fashion choices (zoals de knalrode faux fur die ze op de dag van ons interview draagt), tot de grappige, spontane filmpjes die ze samen met haar vriend maakt en op haar Insta-stories deelt.

ACHTER ELKE STERKE VROUW STAAT EEN HILARISCHE MAN

I licked it, so it’s mine. 👅 #amsterdam #myboo #chatarlife #ionlydatemodels

Een bericht gedeeld door Jolien Roets (@jolienroets) op

!

Want sharen, dat doet Jolien, al is ook dat soms wel dubbel. “Zowel Hakim (haar vriend) als ik zijn geboren entertainers, maar tegelijkertijd zijn we allebei ook redelijk verlegen. We schreeuwen als het ware ‘kijk naar mij, kijk naar mij!’ om dan vervolgens ons hoofd weg te draaien. Een zotte combinatie eigenlijk.”

Gelukkig denkt het koppel bij hun capriolen op Instagram niet al te veel na over wie er zoal meekijkt. “Alle filmpjes op mijn stories ontstaan eigenlijk heel organisch. We doen gewoon onnozel, entertainen mekaar. In de eerste plaats is dat leuk om zelf op terug te kijken, maar Hakim is altijd zo grappig dat ik dat anderen gewoon niet kan ontzeggen.”

Op de vraag hoe ze het ervaart om zelf het onderwerp van de #couplegoals te zijn, antwoordt ze heel nuchter. “Ik denk dat we gewoon het beste in elkaar naar boven halen, we stimuleren en motiveren elkaar. Met hem is het leven één groot feest!”

“ALS VROUWELIJKE DJ MOET JE JE DUBBEL ZO HARD BEWIJZEN.”

20180304-IMG_8271.jpg

Maar ook zonder Hakim ziet Joliens leven er feestelijk uit. “Soms moeten mensen mij daar inderdaad eens aan herinneren. Door mijn job krijg ik de kans om veel inspirerende mensen te ontmoeten en coole dingen te doen, maar omdat ik daar middenin zit, vergeet ik soms hoe uniek dat eigenlijk is.”

Ze voelt dan ook een zekere verantwoordelijkheid als vrouw tegenover andere vrouwen die minder in de spotlight staan. “Zowel de radiowereld als het wereldje van dj’ing zijn overwegend mannelijk, en als vrouw vind ik het wel mijn taak om voor andere vrouwen op te komen, hun een stem te geven. Gelukkig heb ik mijn identiteit wel echt gevonden, daardoor geloven mensen mij ook. Credibility en echtheid gaan hand in hand.”

Die zelfzekerheid kreeg ze echter niet cadeau. “Als vrouwelijke dj moet je je dubbel en dik bewijzen. Wanneer ik een club binnenstap om te draaien, zie ik de mannen al kijken. Zo van ‘gaat die dat wel kunnen?’ Als ik dan aan een badass set begin, zie je die blikken vanzelf veranderen van twijfel naar acceptatie, en dat is best wel cool.” Geloven in je eigen talenten noemt ze dan ook een must. “’Ik kan dat!’, mensen zeggen dat te weinig!”

 

Fotografie: Marieke Penne
Styling: Meriem EK ( black smoke)
Makeup: Ine D'hoe

 

 

30 AND FLIRTY AND THRIVING - Over growing the fuck up. Of toch maar niet.

20180126_144823000_iOS.jpg

Wie net als ik in 2004 de film ‘13 going on 30’ zag, wist het al: thirty and flirty and thriving’ is een ding. Het is het gebed dat de dertienjarige Jenna Rink – social climber met loyauteitsprobleem – keer op keer herhaalt boven een poppenhuis met wenspoeder, waardoor ze de volgende ochtend als dertiger wakker wordt. Inclusief glamoureuze droomjob, natuurlijk.

 

Met haar versnelde rit naar volwassenheid deed Jenna ongetwijfeld veel tieners stiekem dromen van een shortcut naar een fabulous grown-up bestaan, weg van de puisten en de puberliefdes, de onzekerheid en awkwardness. Voor mijn – toen – zestienjarige zelf was de film echter pure horror. Eerder dan Jenna Rink was immers Peter Pan mijn voorbeeld, en dertig zijn was wel het laatste wat ik wou – wat zeg ik, zelfs twintig leek me al een brug te ver. Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om mijn volledige twintigerjaren en een groot deel van mijn teens over te slaan. Toen niet en ook nu niet, nu ik – je raadt het al – net dertig ben geworden.

 

 

Hallo, ik ben Ine en ik ben 30.

Dertig.

DERTIG!

Zo, dat is eruit. En elk woord was net zo lastig als ik verwachtte dat het zou zijn. Ik zeg dit zinnetje een dertigtal – ha, ha – keren luidop, maar ik geloof er nog steeds niets van. Natuurlijk is dat belachelijk, want “het is maar een getal” en “je bent maar zo oud als je je voelt”, ik weet het. Maar ik voél het niet.

Nochtans bén ik thirty, flirty and thriving! Ik heb een leuke job – zeg maar jobs – een legertje ongelooflijk badass vrienden, lieve familieleden, toffe collega’s en de absolute vrijheid om te doen wat ik maar wil. Wil ik geen kinderen? Mooi! Geen huisje, tuintje, boompje, beestje? Kan best! Naar het buitenland verhuizen? Ga ervoor! Maar vliegen, echt vliegen zoals alleen kinderen (en niet toevallig, Peter Pan) dat kunnen, dat begin ik te verleren.

En dat jaagt mij angst aan.

In mijn naïviteit dacht ik namelijk dat ik de rest van mijn leven zou vliegen. Nu in plaats daarvan het leven zelf een vlucht lijkt te nemen, realiseer ik me meer dan ooit dat we hier niet voor altijd zijn. Dertig worden is nog maar het begin, dus in plaats van bang te zijn voor wat nog komt, probeer ik blij te zijn met wat er nu is – de eerste grijze haren ten spijt. En spreid ik af en toe nog eens mijn vleugels, of toch die van mijn fantasie, kwestie het vliegen niet helemaal af te leren. Klinkt dat lame? Jammer dan, ik steek het op de leeftijd!

 

Heimwee naar de herfst in 5 parfums!

De koude temperaturen doen sommigen onder jullie waarschijnlijk al halsreikend uitkijken naar de lente en jullie kunnen vast niet wachten om je te hullen in lieflijke bloemengeuren of een wolk van frisse citrus en groene noten. Maar de huidige winterprik en mijn ietwat weemoedige aard bezorgen mij alweer een soort heimwee naar het herfstige najaar en de winterse gezelligheid van de feestdagen.

Voor gelijkgestemde zielen, diehard winterfans en/of bloemenhaters stelden we een lijstje samen van parfums die je nog lekker lang doen nagenieten van de knusse herfst- en wintersfeer, ook al staat de lieflijke lente al voor de deur. Met deze geuren ruik je heerlijk herfstig!

27939637_10214755996030213_1808579154_n.png
 

                            Profumum Roma - Thundra EDP

 
 

Niets zo sfeervol als een wandeling in het bos: de herfstige kleuren, de geur van vochtige aarde en dorre bladeren… Thundra weet dat beeld als geen ander op te roepen: paddenstoelen en vochtige bosgrond (patchoeli), maar ook iets groens (munt). Deze realistische natuurimpressie vloeit langzaam maar zeker over in een propere poederachtigheid (lavendel en musk) die het parfum ook iets kouds geeft. Als een mosgroene wollen kabeltrui die in de koude herfstlucht hing te drogen.

                              € 70,00/18 ml, € 219,00/100 ml. O.a. verkrijgbaar bij Necessities, Antwerpen en Senteurs D’Ailleurs, Brussel.

 

                 Jo Malone - English Oak & Hazelnut Cologne

 
 

Ook Jo Malone’s English Oak & Hazelnut Cologne is een wandeling door het bos, maar waar Thundra dorre bladeren, vochtige aarde en champignons oproept, brengt dit parfum je naar een bos vol mos en groene varens. Vrij licht, fris en haast sportief. Eerder hazelaar dan hazelnoot en jonge eikenboompjes dan eeuwenoude mastodonten: mooi tussen herfst en lente in.

                                 € 53,00/ 30 ml, € 106,00/100 ml. O.a. verkrijgbaar bij Parfuma, Antwerpen en Senteurs D’Ailleurs, Brussel.

 

                       L’Artisan Parfumeur - Tea for Two EDT

 
 

Voor wie zich na een koude herfstwandeling graag opwarmt met een kopje thee is er Tea for Two. Geen frisse groenetheegeur, maar de donkere, lederachtige rokerigheid van Chinese lapsang souchong, opgefrist met een beetje earl grey-achtige bergamot. Voeg daar nog een stukje honingrijke peperkoek en een vleugje romige vanille aan toe, en je krijgt een eetbaar maar verre van mierzoet parfum dat als geen ander herfstige knusheid weet op te roepen. Ingetogen klasse.

                                    € 86,00/50 ml, € 110,00/100 ml. O.a. verkrijgbaar bij Necessities, Antwerpen en Senteurs D’Ailleurs, Brussel.

 

                       Eat Libre D’Orange - Like This EDP

 
 

Actrice Tilda Swinton vond parfum maar niks, ze had liever echte geuren, die haar deden denk aan thuis en huiselijke gezelligheid: gember en peperkoek recht uit de oven, strobloemen op een lentemiddag, de rokerigheid van een haardvuur, de geur van de Schotse Highlands na een felle regenbui, de broeierige geur van de serre van haar grootvader in de zomer.

Tot parfumeur Mathilde Bijaoui dit alles wist te bottelen in Etat Libre D’Oranges Like This. Een mengeling van gekonfijte gember, citrusachtige vetiver, gekaramelliseerde pompoen en de hooiachtige bruinesuikergeur van immortelle worden met roos, oranjebloesem en musk gecombineerd tot een toegankelijk nicheparfum. Origineel, maar dicht genoeg bij het herkenbare om makkelijk in de smaak te vallen.

                                            € 85,00/50 ml, € 130,00/100 ml. O.a. verkrijgbaar bij Senteurs D’Ailleurs, Brussel.

                     

                      Lorenzo Villoresi - Piper Nigrum EDT

 
 

Wie een zwak heeft voor amberachtige geuren en exotische specerijen moet Piper Nigrum eens proberen. ‘Zwarte peper’ in het Latijn, en dat is exact waar het parfum mee opent: pittige, pikante zwarte peper en nootmuskaat prikkelen de neus, afgerond met een koele, poederachtige combinatie van munt en anijs. Groenharsige wierook en amber- en houtnoten geven het parfum de allures van een eeuwenoude, ietwat stoffige bibliotheek, gevolgd door een nostalgische poederachtigheid die je omhult als een warme bontjas. De kruidige exotiek van een oosterse kruidenmarkt gecombineerd met klassieke Italiaanse elegantie.

                                                     € 80,00/50 ml, €110,00/100 ml. O.a. verkrijgbaar bij Necessities, Antwerpen.

5 beautytips die elke studente nodig heeft

“SOS! Ik heb mij weer overslapen!” “O nee, ik kan dit niet betalen ...” “Bah … Hoe verstop je nu eigenlijk die roodheden/oneffenheden?” Struggles of a student, noem ik dat. Ja, ja, als studente ken ik bovenstaande zaken maar al te goed! Als ik mij overslapen heb, heb ik echt de tijd niet om er goed uit te zien en ga ik meestal het huis uit als een zeldzame Aziatische vogelverschrikker.

En ik ben niet alleen. Ook heel wat van mijn vriendinnen zitten een maand zonder hun levensnoodzakelijke crèmes, gewoonweg omdat ze zich die niet kunnen veroorloven. De meeste beautyproducten passen gewoon niet in hun studentenbudget, terwijl jongvolwassenen vaak net worstelen met roodheden, imperfecties en een geïrriteerde huid. Vaak denk ik: waar zijn die handige beautytips voor worstelende studenten toch? Op Girlcrush grijp ik dan ook mijn kans om mijn medestudenten een handje te helpen.

BeFunky Collage.jpg
 

                                1. Gebruik 2-in-1 producten

Om zoveel mogelijk geld te besparen kun je altijd investeren in 2-in-1-producten. Bijvoorbeeld een crèmeblush/lipstick of een getinte dagcrème die werkt als een foundation, maar je huid ook mooi gaat hydrateren. Bovendien zijn ze niet enkel goedkoper, ze besparen je ook kostbare tijd wanneer je je voor de zoveelste keer hebt overslapen. En eerlijk: tussen al die boeken heb je waarschijnlijk toch geen extra plaats in je tas.

 
 

 

                 2. Vaseline is dé oplossing voor make-upmissers

Vaseline heeft verschillende voordelen. Je kunt het gebruiken op droge plekjes, maar ook als lippenbalsem of om je oogschaduw een wetlook te geven, om er maar een paar te noemen. Maar wist je dat je vaseline ook kunt gebruiken om je make-upfoutjes te herstellen? Een winged eyeliner die plots meer lijkt op messy pandaogen? Geen nood: neem een wattenstaafje, dep het in een beetje vaseline en werk de hoekjes bij. Bovendien is vaseline ook een uitstekende doorzichtige mascara!


 

           3. Multifunctionele wondermiddelen: kokosolie en honing

chapped-lips copy.jpg

Kokosolie wordt steeds populairder, en terecht! Dit wondermiddel kun je bijna voor alles gebruiken: als gezichtsreiniger, als haarolie , als bodyscrub (gemengd met suiker), als lippenbalsem, als verzorging voor eczema … En je kan er natuurlijk ook je groenten en vlees in bakken.

Ook honing is zo’n typisch multifunctioneel wondermiddel: zeer goed voor je huid, werkt hydraterend en antibacterieel (en gaat dus puistjes tegen) en geeft je gezicht een healthy glow. Honing als gezichts- of haarmasker of in een scrub is zeker het proberen waard.

Deze keukenproducten zijn lekker goedkoop en makkelijk te vinden in de supermarkt: ideaal voor studenten dus!

 

                                 

 

4. No make-up glow

Heb jij ’s morgens geen tijd om uitgebreid je make-up te doen? Elimineer dan de stappen in je make-uproutine die veel tijd in beslag nemen, zoals winged eyeliner waarbij je extreem nauwkeurig te werk moet gaan. Ga in plaats daarvan voor een frisse en snelle look die maar een paar minuutjes in beslag neemt: egale huid, walletjes wegwerken, een beetje mascara, a touch of pink op de lippen, en you’re good to go.

Deze snelle routine zorgt voor een instant frisse gloed, en niet onbelangrijk: deze look staat werkelijk iedereen. Bij deze look kies je wel best maar één blikvanger: leg de focus bijvoorbeeld op je ogen of op je lippen, maar niet op beiden. Zo bespaar je jezelf heel wat gedoe én vermijd je een make-up overkill!

 

 

 

                                      5. Gezichtsdoekjes

Skin is in, dus zelfs als je geen tijd hebt voor veel make-up: je huid is heilig! Als je nog niet overtuigd bent, doen we met plezier een gebedje voor je. Jonge huidjes hebben vaak last van onzuiverheden en acne, en om deze niet extra in de hand te werken is het belangrijk je huid goed te verzorgen en te reinigen. Ga te rade bij gespecialiseerde winkels van huidverzorgingsmerken zoals Kiehl’s, Dermalogica ... voor skincare die echt aangepast is aan de behoeften van jouw huid.

Heb jij helemaal geen tijd om je gezichtsreiniger naar boven te halen na een wild nachtje uitgaan? (Slecht excuus by the way, voor skin love moet je tijd máken!) Gezichtsdoekjes zijn dan een goed alternatief. Veel mensen vergeten dat je door je make-up onvoldoende te verwijderen puistjes en break-outs in de hand werkt. Ook onvoldoende water drinken kan voor onzuiverheden zorgen. Zorg dus dat er naast je bed altijd gezichtsdoekjes en een grote fles water klaarliggen voor noodgevallen. Tegenwoordig bestaan er face wipes voor verschillende huidtypes, met milde of harde reiniging. Het is alleen aan jou om de doekjes te vinden die passen bij jouw huid.

 

 

 

24 uur in het leven van… Christina De Witte a.k.a. Chrostin

Where to begin? Deze 21-jarige lady maakte 2 jaar geleden een gigasprong door de Flair Online Talent Award te winnen. Ondertussen zijn haar leuke, herkenbare Chrostin-comics niet meer weg te denken. Sindsdien wordt ze gevraagd voor allerlei opdrachten en komt er binnenkort zelfs een boek uit bij een New Yorkse uitgeverij! Girlcrush material for sure: tijd om deze topvrouw eens een dagje te volgen.

28308540_10213836545581428_1972685527_n.jpg
 ©Kaat Dm

©Kaat Dm

ik hou van een natuurlijke beautylook met glow – maar de producten moeten wel top zijn
 

7:30

Ik word wakker. Normaal sta ik niet zo vroeg op, maar de komende maanden doe ik een stage bij het mediabedrijf Sanoma. Daarom sta ik vroeger op: zo kan ik een goed ontbijt nemen, anders ben ik te hangry en zou ik niet zo goed presteren. The struggles of a working girlboss. Gewoonlijk ontbijt ik ook stevig, maar dan gewoon op een later uur, haha.

8:00

Make-up! Ik maak me klaar, en maak me doorgaans op met Fenty, de make-uplijn van Rihanna. Ik kom ook niet buiten zonder een vleugje ‘Sì’ van Armani. Ik besteed niet enorm veel tijd aan mijn make-up – ik hou van een natuurlijke look met glow – maar wat erop zit, moet wel goed zijn.

pipi.jpg
 Fenty Beauty

Fenty Beauty

 "SI" Giorgio Armani

"SI" Giorgio Armani

9:00

Veel nieuwigheden in mijn leven, want ik begin aan een nieuwe stage – copywriting en social media onderhouden bij Sanoma – maar ik combineer tijdelijk mijn Chrostin-werk met mijn stagewerk. Dat begint bij mails controleren, opdrachten opvolgen en nieuwe mails beantwoorden.

10:00

Sinds 2015 ben ik ook de huiscartooniste van Flair. Ik won namelijk de Flairs Online Talent-wedstrijd. Deze wedstrijd heeft echt deuren voor mij geopend: sindsdien zijn mijn cartoons erg populair geworden en heb ik een veel groter bereik. Extra handig: mijn stageplek en Flair zijn in hetzelfde gebouw! Als er last minute een cartoon veranderd moet worden, dan ga ik gewoon eventjes langs, ‘tussen de soep en de patatten’.

28236513_10213836545501426_1234269502_n.jpg
pipi2.jpg
28313605_10213836545541427_309893117_n.jpg

11:00

Naast dit alles doe ik ook freelancewerk. Dat wil zeggen dat ik ook externe opdrachtgevers heb. Ik werk nu bijvoorbeeld aan een nieuwe reeks voor de VUB. Ze hebben een nieuw e-mailbeleid en schakelen mij in om die ‘droge, saaie informatie’ te verwerken tot iets duidelijks en aangenaams voor het oog: insert mijn grappige Chrostin-comic dan maar! Ik maak een tiendelige reeks in mijn eigen stijl.

12:00

Lunch time! Heel vaak is dat toast met avocado.

 
pipi3.jpg
 

13:00

 ©Dena Huys

©Dena Huys

Ik schuif terug aan mijn bureau. Ik teken verder aan een van de recente opdrachten in samenwerking met de supergetalenteerde Farah El Bastani en Dena Huys. Dat was voor ‘The Girls with Guts’-serie, en daarvoor zochten ze talent onder de 27 jaar – wat een eer!

14:00

Ik geef Julie (van de uitgeverij in New York) de laatste aanpassingen door voor de cover van mijn boek, ‘The Ultimate Survival Guide to Being a Girl, dat deze zomer op de markt komt. Spannend! Ik werk al bijna twee jaar aan dit ding, dus ik ben zoooo excited om het eindelijk in mijn handen te hebben. Het is een soort zelfhulpboek voor jonge meisjes, maar iedereen is meer dan welkom om te lezen over de anekdotes, verhalen en tips uit mijn tienertijd.

15:00

Ik werk aan mijn comic voor de rubriek ‘Last but not least: Chrostin’ in Flair. Mijn inspiratie haal ik uit het dagelijks leven, dus – gelukkig – is dat vat ook wel groot. Ik probeer zoveel mogelijk comics op voorhand te maken zodat ik mezelf genoeg ademruimte geef.

 

17:00

Mijn werkdag zit erop! Ik ga naar huis en onderhoud verder mijn eigen sociale media.
Veel freelancers zullen dit herkennen: het werk is eigenlijk nooit echt gedaan.

 

18:00

Ik eet snel iets met mijn vrienden Jessica en Amy. We haasten ons, want we worden binnen een halfuurtje verwacht door UNIZO, waar we sprekers zijn op het Inspiratiecafé-event. We hebben een soort panelgesprek onder jonge ondernemers en beantwoorden vragen van het publiek. Deze momenten zorgen dat ik bakken energie terugkrijg!

28450459_10213836545821434_141737612_n.jpg

 

19:00

Bijna elke week zijn er een aantal events waarvoor ik word uitgenodigd, zoals de avant-première van Black Panther waar ik al enorm lang naar uitkijk. Vandaag ben ik dus te gast bij UNIZO’s Inspiratiecafé in Antwerpen. Hier praten we over onze inspiratiebronnen, ervaringen en falen als ondernemer.

23:00

pipi5.jpg

Ik neem de trein terug naar Mechelen. Ik heb geen rijbewijs en dus ook geen auto. Ik woon zelf in een stad en voorlopig is alles gelukt met het openbaar vervoer, dus ik verwacht dat dat ook zo blijft.

00:00

Ik schrijf, lees of teken nog voor ik ga slapen. Sociale media probeer ik te vermijden, hoewel dat niet altijd even makkelijk is!

SEX & LOVE COLUMN - ongeloof in Cupido

charlotte spens.jpg

Elke maand houdt Charlotte Spens, columniste en seksexpert bij holyfck.org, ons op de hoogte van haar leven. Deze maand heeft ze het over romantiek en modern daten.

Daten is vermoeiend. Ik begrijp niet waar ik de fut nog vandaan haal, na alle regelrechte klootzakken, psychopathische klootzakken, bijna onuitstaanbare klootzakken, nerdy klootzakken en sexy klootzakken. Vreselijke categorie, die laatste, want hij is een klootzak, maar tegelijkertijd: that body. De laatste zeven maanden ging ik daarom op nul dates. Waarom zou ik?

 
“kan het dat ik eindelijk iemand date die het goed met me voor heeft?”

Modern sprookje

Omdat… gevoelens. Ha, die gevoelens. Fraaie tintelingen barricaderen je lijf. Prachtige gevoelens op roze wolkjes zorgen voor extreme fantasie en verwachtingen. Ze laten ons alles geloven. Alle oude scherven kleef je terug aan elkaar met secondelijm en druk je goed aan. This time it’s gonna stick. Hoop en vertrouwen in een nieuwe persoon. De droom wordt stilletjes aan opnieuw gedroomd. Om uiteindelijk te verwisselen van gedaante. Een nachtmerrie te worden.

giphykk.gif

 

Of kan het dat ik eindelijk iemand date die het goed met me voor heeft? Of geloof ik in Cupido-fabels? Waarschijnlijk. Mijn glazen muiltje vond hij niet, mijn Tinder-profiel daarentegen. Lekker modern, dit sprookje. Maar terug tot de kern: ik date iemand en eureka, het werkt. Je zou denken: ja, en dan? Klinkt doodgewoon. Dat begrijp ik. Toch schrikt dat af als je altijd flopt in de liefde. Als de interesse wederzijds is en oprecht lijkt, met de nadruk op lijkt, vraag ik me meteen af wat er mis is met hem. En wacht dan opzettelijk, ongelooflijk lang met seks om te ontdekken of hij dan nog steeds belangstelling toont. En deze moorddadig knappe man toont die nog steeds. Vreemd.

Romantiek is niet dood

giphy.gif

Veelbelovend is hij. Soms stap ik uit de douche en zie ik dat ik twee oproepen van hem gemist heb. Eigenaardig. Soms wil hij facetimen tijdens het werk. Bizar. Hij betaalt mijn diner. Ongebruikelijk. Ik heb dan ook pas na een halfuur discussiëren daaraan toegegeven. Daarna bracht ik hem een dramatische speech over feminisme, terwijl hij zijn kaart langs de lezer swipete. En die feminist rant schrikte hem niet af. Al dit ervaar ik als romantisch. Want romantiek is zo onbekend voor mij dat ik het nu al galant vind wanneer iemand mij thuis oppikt. Best niet verkondigen aan de vriendinnen, dit alles: ik wil dit niet jinxen. Gewoonlijk als ik vertel over een mogelijke crush wordt dat twee weken later steevast opgevolgd met: never mind.

 

Wordt dit nu een melig valentijnsgedicht of een miserabel kortverhaal? Wie zal het zeggen... Ik moet gaan nu. Hij staat voor mijn deur te wachten. Die oprechte klik of die stiekeme klootzak.