TEAM CHALLENGE: KAYLA’S BIKINI BODY GUIDE VS. DAILY LIFE

 

Kayla Itsines’ Bikini Body Guide, een zware naam met als doel een lichter en vooral strakker, fitter lijf. De Kayla Challenge is een stevig sportschema met een combinatie van low intensity cardio (zoals wandelen), high intensity cardio (zoals intervallopen), resistance training (oefeningen met gewichten en je eigen lichaamsgewicht) en stretching, met maar één rustdag per week, en dat drie maanden lang. En of we daar niet klaar voor zijn!

 

Toch gingen twee van onze Girlcrush-teamleden de uitdaging aan. Crystal en Ine zullen drie maanden lang zweten en zwoegen, afzien en daarna – hopelijk – trots kunnen terugkijken op een geslaagd parcours. Een maand ver zijn ze nu (klik hier voor het eerste artikel), tijd voor een update!

IMG_1433.jpg

Crystal: “Hoewel ik niet helemaal op schema zit, heb ik in de voorbije twee maanden meer gesport dan ooit.”

‘Een kleine update van de zwaarste beproeving van mijn leven.’ Vergeef me de overdrijving, maar middenin de koude winter wil ik het woord ‘sport’ (en de bijhorende activiteit) zo ver mogelijk van me afduwen.

 

Naamloos.jpg

Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit Kayla-avontuur al verdomd moeilijk is geweest. November is een van mijn drukste maanden ooit geweest, dus zoals voorspeld bleek het extreem moeilijk om het Kayla-schema in mijn agenda te proppen. Excuses, excuses, I know. But what can I say? Op dagen waarop ik van heel vroeg in de ochtend tot ver na middernacht aan het werk was, heb ik dus regelmatig de (niet-bezwete) handdoek tijdelijk in de ring gegooid.

 

Gek genoeg voelde ik me daar ook telkens opnieuw heel schuldig over, want ‘wat zou Kaya daar wel niet van denken?’ Voor mij geen plaats op haar Instawall met een voor- en nafoto. Natuurlijk weet Kayla van niets, maar ik wel. Het schuldgevoel komt niet doordat ik dringend enkele kilo's wil verliezen, want zoals ik al zei in onze eerste update ben ik best tevreden met mijn lichaam, mits enkele tweaks hier en daar. Nee, ik voel me schuldig omdat er een duidelijk verschil is tussen de sportende Crystal en de niet-sportende versie van mezelf. Tijdens een loopsessie voel ik als het ware de stress samen met de zweetdruppels van mijn rug glijden (die mooie dewy huid is dan ook mooi meegenomen).

 

Ben ik niet te streng voor mezelf? Misschien wel, want hoewel ik niet helemaal op schema zit, heb ik de voorbije twee maanden al meer gesport

dan het hele voorgaande jaar samen. En als dat geen definitie is van ‘goed bezig’, dan weet ik het ook niet meer. Maar met nieuwjaar voor deur kan ik het toch niet laten om stiekem toch al aan goede voornemens te denken. Dus neem ik me voor om het beter aan te pakken, en daarvoor wacht ik niet tot januari! Vanaf vandaag plan ik mijn sportsessies secuur in, in plaats van ze er snel-snel tussen te gooien waar dat nog kan. Ready, set... keep you posted!

 

 

Ine: “Het woord ‘challenge’ had het al kunnen verraden, maar dit is moeilijk!”

Vorige maand las je dat Crystal en ik ons aan de challenge der challenges zouden wagen: die van Kayla Itsines. Zij is de perfecte Instagram-fitgirl die met haar eigen fitnessprogramma anderen motiveert om er net zo strak uit te gaan zien als zij. Het resultaat is een moordend regime van high & low intensity cardio, bodyweight training en stretching met slechts één rustdag per week. Klinkt nog leuker dan het is, of zo.

 

IMG_8645.jpg

Na enkele weken vat ik haar programma kort samen met ‘ik haat, HAAT, burpees!’, ‘touwtje springen is best leuk’ en ‘was het vandaag high of low intensity cardio?’ Maar ook met ‘Ik dacht dat het beter gesteld was met mijn discipline en planning skills.’ (who am I kidding?!)

 

De Kayla Challenge is dus moeilijk – het woord ‘challenge’ had in dat opzicht misschien al het een en ander kunnen verraden – en in sommige fasen van het leven is moeilijk gewoon té moeilijk. Dat betekent niet dat ik opgeef, wel dat ik regelmatig even terugtrek, hergroepeer en vol enthousiasme opnieuw aanval. Intussen probeer ik goed te eten – iets wat voor een gluten- en lactose-intolerante vegetariër zoals ik sowieso best belangrijk is – en mijn cheat days te beperken. Zo blijft dat deel van mijn leven tenminste on track.

 

Gelukkig schrijf ik dit op een maandag, en die staan bekend om hun frisse start – een beetje de januari’s van de week, die maandagen. Dus vandaag waag ik me weer aan Kayla’s moordende routine, zelfs haar burpees – al doe ik er misschien zeven in plaats van tien.

Beloofd.

Fotografie: Marieke Penne