REAL SKIN FOR THE WIN!

Toen make-upgigant Urban Decay ervoor koos om in zijn recentste campagne echte, niet gefotoshopte huid de show te laten stelen, trok het merk een gouden pr-kaart. Of je nu voor of tegen bent, maakt niet uit: erover praten deed/doet iedereen in beautyland. Maar zou zo’n echte huid – je weet wel, met poriën en af en toe een mee-eter – eigenlijk niet heel gewoon moeten zijn? Want zien we niet allemaal dagelijks zo’n huid in de spiegel?

 

INSTA-PERFECT

image.jpg

Na een korte scrollsessie op Instagram of YouTube, blijkt al snel waarom we zo gewoon zijn aan perfecte velletjes. Huidjes worden tot het maximum geairbrusht en gefotoshopt en een porie – laat staan een puistje – wordt onverbiddelijk weggegomd. Tot voor kort gold deze treatment enkel voor celebs en modellen in campagnes, maar apps als Facetune brengen zo’n flawless fotohuidje nu ook tot bij ons, ‘gewone mensen’. En zo vinden wij het stilaan heel normaal om die neppe, perfecte huid als standaard te zien. Eén blik in de spiegel – of op de campagne van Urban Decay – brengt ons echter weer met beide voetjes op de grond. Zelfs de zuiverste huid heeft vlekjes, putjes en bultjes, en die mogen wat ons betreft ook gewoon op de foto.


Dat het confronterend en bevreemdend is om huidjes zo naakt en kwetsbaar te zien – zeker op billboards en in magazines – is dus een symptoom van onze tijd. Maar gelukkig zien we stilaan in dat die echtheid ook verfrissend is. Gelukkig is Urban Decay niet het eerste grote merk dat de clichés overboord durft te gooien.
Ook fashion brands zoals Asos en Missguided pakten al uit met ongefotoshopte beelden die de striemen en cellulitis van hun anders zo perfecte modellen de wereld instuurden. Hoog tijd dat de beautymerken de sprong wagen!

ECHT IS HET NIEUWE FAKE

Kendrick Lamar zei het al: “I'm so fuckin' sick and tired of the Photoshop” en misschien zijn we na decennia van fake, faker, fakest wel allemaal sick and tired, en zitten we hoe langer hoe meer te wachten op echtheid. Wie daar nog aan zou twijfelen, hoeft er de Instagram-pagina van Urban Decay maar eens op na te slaan. Reacties als
“Urban Decay, jullie luisteren naar de commentaren van jullie kopers en tonen eindelijk de echte artiesten, in plaats van overbewerkte beelden.
Heel inspirerend om te zien, dank je wel!” of “Ik hou van de diversiteit en menselijkheid van deze beelden!” spreken boekdelen.


Applaus dus voor Urban Decay om onze ogen – nog wat extra – te openen voor alweer een onhaalbaar schoonheidsideaal, want die poriën, die hebben we dus echt wel nodig!