Nieuw makeupmerk (M)anasi: "pas wanneer we uitverkopen, wordt er een nieuwe serie geproduceerd.”

Soms lijkt het misschien wel alsof er dagelijks nieuwe merken gelanceerd worden, maar het is toch niet elke dag dat een nieuw, Europees, all-natural make-upmerk het levenslicht ziet. En het is al helemaal uitzonderlijk dat zo’n merk niet meteen probeert de wereld te veroveren in grote ketens, maar net kiest voor een handvol winkels die matchen met de merkfilosofie. Toch is dat precies wat er gebeurd is met (M)anasi 7, opgericht door make-up artist en Zweedse-met-Indiase-roots Susanne Manasi Persson. Waarom die aanpak geen toeval is – en zoveel meer – vertelde ze ons in een interview in Labelchic, de enige plek in België waar haar merk op de schappen ligt.

 

PROPER ÉN GEZOND

“(M)anasi 7 is een samenvoeging van mijn Indiase naam Manasi en de 7 punten van ons merkmanifesto. Dat manifesto (kort samengevat: slow, select, pure, natural, simple, symbiotic, contemporary) helpt onze klanten om te begrijpen waar we mee bezig zijn en waar we voor staan, en het is tegelijkertijd ook een belofte van ons naar de klant toe.” De combinatie van deze ‘declaration of 7’ vind Suzanne dan ook heel belangrijk. “What you see is what you get”.


Een nobel doel, maar vanwaar deze nood aan milieuvriendelijke alternatieven? “Toen ik zo’n tien jaar geleden – na een tienjarige carrière als make-up artist – onderzoek begon te doen naar de inhoud van beautyproducten, realiseerde ik mij al snel dat ik bijna geen van die dingen ooit nog wou gebruiken, niet op mezelf, maar ook niet op anderen.” Zo kreeg het idee voor een eigen make-uplijn vorm. “Ik startte met het zoeken van ontwikkelaars en leveranciers die mijn idee in werkelijkheid zouden kunnen omzetten, en de rest vloeide daaruit voort.”


Suzanne ziet (M)anasi 7 dan ook als een verlengde van haar privéleven. “Ik ben enorm bezig met een gezonde levensstijl en eet zoveel mogelijk biologisch voedsel. Zo heb ik best wel wat kennis verworven omtrent natuurlijke en biologische ingrediënten, en die kennis inzetten, was voor mij cruciaal.” Dat en een kwalitatief uitstekend product kunnen presenteren natuurlijk. “Als make-up artist weet ik dat biologische of natuurlijke make-up vaak moet inboeten op kwaliteit, dus wij zochten net zo lang tot we een formule vonden die én van superieure kwaliteit én honderd procent biologisch is.”


Niet alleen de inhoud van elk potje of tubetje is lief voor jou en de planeet, ook voor de verpakking en de manier waarop ze geproduceerd en verdeeld worden is dat. “Ik heb een hele goede band met mijn producenten. De producent die onze gerecycleerde papieren verpakkingen verzorgt, werkt bijvoorbeeld nooit samen met merken die en masse produceren.”

DUURZAME KLIK

“We stelden (M)anasi 7 voor het eerst voor op 7 september van dit jaar, het is dus nog heel nieuw. De lancering was in Londen en daarna presenteerden we (M)anasi 7 in de VS.” Gek genoeg (voor een merk met een Zweedse founder) was Zweden pas in oktober aan de beurt, al was de online shop wel al eerder geopend. “We vinden het zo belangrijk dat ons merk alleen in de juiste winkels verkocht wordt, dat we enkel plaatsen in overweging nemen die volledig aansluiten bij ons concept.”


Bang dat deze aanpak de groei van het merk zal fnuiken, is Susanne echter niet. “Het is eigenlijk zelfs het doel om (M)anasi 7 klein te houden,” licht ze toe, “zodat we onze focus op duurzaamheid kunnen waarmaken.” Vier nieuwe lanceringen per jaar en een nieuw product voor elke feestdag, zoals dat bij veel grote merken de gewoonte is, schotelt (M)anasi 7 ons alvast niet voor. Een basiscollectie maken waarbij de producten op een lager tempo geproduceerd worden, was immers van in het begin Susannes plan. “Als make-up artist weet ik dat je geen 30 tinten foundation nodig hebt, enkele basiskleuren die onderling mengbaar zijn om je eigen tint te creëren, is veel logischer en gaat overproductie tegen.”

GROOT, GROTER, GROOTST?

Over uitbreiden denkt Susanne dan ook niet echt na. “Ik vind deze collectie een goede basis. Mocht een bepaalde tint nog niet helemaal op punt staan, zou ik die wel vervangen, maar kleuren toevoegen ben ik niet van plan. Een skin- of bodycarecollectie zie ik in de toekomst dan weer wel gebeuren.” Maar verder focust ze zich op een kleine collectie, met een trage productie. “Ons best verkopende product is op dit moment onze crèmebronzer,” illustreert Susanne, “en pas wanneer we die uitverkopen, wordt er een nieuwe serie geproduceerd.”


Dat klanten daardoor soms wel enkele maanden op hun favoriete product moeten wachten, deert de Zweedse niet, integendeel. “Het feit dat onze producten niet standaard in grote hoeveelheden aanwezig zijn, zorgt er – samen met de hogere prijsklasse – voor dat mensen hun mascara, lipstick of oogschaduw effectief opgebruiken in plaats van ze voortijdig aan de kant te schuiven.” Met respect voor de grondstoffen dus, en ook dat is weer goed voor het milieu.

Meer info over (M)anasi 7 kan je terecht op hun website en in de Labelchic winkel
-
Rue Antoine Dansaert, 95  1000 Brussels