Film festival beauty

Nu Film Fest Gents openingsfilm ‘Girl’ de ene filmzaal na de andere vult, vinden wij het hoog tijd om ook enkele andere gloednieuwe filmpareltjes in de verf te zetten. Dat doen we vrij letterlijk, want in plaats van onze mening te geven over het plot, de acteerprestaties of de soundtrack, focussen we ons op de beautylooks van de personages en hoe die de film een extra dimensie geven of soms zelfs een heel apart verhaal vertellen.


We selecteerden drie filmfestivalfilms tijdens Film Fest Gent waarin de looks van de personages een prominente rol spelen.


CARMEN Y LOLA

In het Spaanse coming-of-agedrama Carmen y Lola van Arantxa Echevarría zijn het vooral de looks van gypsy girl Carmen die het plot van de film extra diepte geven. Het verhaal gaat over twee jonge gitana’s (Spaanse zigeunermeisjes) die elk op hun eigen manier worstelen met de hun opgelegde toekomst.

img_astrid_20180831-104232_imagenes_lv_terceros_carmenlola-k2CE-U451543786863ZLF-992x558@LaVanguardia-Web.jpg


De vijftienjarige Lola is als Bambi op het ijs wanneer ze op hakken loopt en toont – tot grote spijt van haar ouders – meer interesse in haar graffiti-spuitbussen dan in een potentiële zigeuner-bruidegom. Huisvrouw worden staat ook niet hoog op haar wenslijstje, liever gaat ze lesgeven, terwijl veel gitana’s ongeletterd zijn.


Het contrast met de zestienjarige Carmen kan op het eerste zicht niet groter zijn. Wanneer we haar ontmoeten, maakt ze zich op voor haar verlovingsfeest – toevallig met de neef van Lola – in vol ornaat. Oorbellen zo groot als een struisvogelei, een compleet beglitterde, diep uitgesneden jurk, killerheels en de obligatoire tiara. Ook haar make-up schreeuwt overdaad. Toch heeft Carmen een rebels kantje, want ook aan haar is geen onderdanige huisvrouw verloren gegaan. Van haar aanstaande verwacht ze een respect dat de meeste gitano’s niet kunnen opbrengen voor een vrouw.


Wanneer beide tegenpolen elkaar ontmoeten, ontvouwt zich een delicate vriendschap met herkenning en wederzijds respect als basisingrediënten. Pas wanneer Lola romantische interesse in Carmen toont – onmogelijk in de zigeunergemeenschap – dreigen ze elkaar kwijt te raken. Tot Carmen haar verloving verbreekt om bij Lola te kunnen zijn. Al die tijd evolueert Carmens look van compromisloos gitana naar een subtielere, eigen versie van zichzelf. Samen zijn met Lola doet haar steeds verder van haar roots en cultuur afdrijven, en haar afnemende make-up toont hoe ver ze zich er uiteindelijk van verwijderd voelt.

WILDLIFE

Ook in Wildlife, met Carey Mulligan en Jake Gyllenhaal, vertellen de looks van Mulligans personage Jeanette Brinson mee het verhaal van een familie in crisis.

WILDLIFE-Trailer-2-NEW-2018-Jake-Gyllenhaal-and-Carey-Mulligan.jpg


In het Amerika van de jaren 1960 verliest Jerry Brinson (Jake Gyllenhaal) zijn job in de plaatselijke golfclub en gaat hij aan de slag bij de vrijwillige brandweer die de jaarlijkse zware bosbranden in de buurt probeert te blussen. Zijn vrouw Jeanette en zoon Joe zien hem liever veilig thuis, maar Jerry vertrekt toch. Dat is olie op het vuur voor Jeanette, die een affaire begint met een oudere, rijke zakenman uit de buurt die ze keerde kennen terwijl ze hem als zwemlerares leerde zwemmen. In plaats van haar affaire te verstoppen voor haar zoon Joe, loopt ze er net mee te koop, met veel ongemakkelijke situaties als resultaat.


Als eerste symptoom van haar overspeligheid verandert Jeanette van look. Van elegante sixtiesvrouw ontpopt ze zich tot een veel sexyer versie van zichzelf met een opvallend jarenzestigkapsel, felrode lippen en bijpassende loeistrakke outfits. Ook haar zoon krijgt een visuele make-over naargelang moederlief haar gezin meer en meer de rug toekeert. Doorheen de film contrasteren de kleuren van zijn outfits steeds minder met de achtergrond, hij verdwijnt letterlijk uit het gezichtsveld van zijn moeder.


Wanneer de strijd tegen de bosbranden gestreden is, komt vader Jerry weer thuis en treft hij een gebroken gezin aan. Jeanette is eerlijk over haar affaire en verhuist naar een nabijgelegen stad. Wanneer ze haar ex-gezin komt bezoeken, ziet ze er sobertjes uit. Zelfs haar ooit zo knappe sixtieskapsel zit niet meer in de krul en maakt haar berouw bijna tastbaar.

LETO

Leto_poster.jpg

Zo’n tien jaar later maar aan de andere kant van het IJzeren Gordijn situeert zich ‘Leto’ – Russisch voor zomer – een biopic over Sovjetheld Viktor Tsoi. Deze singer-songwriter uit Leningrad versierde tijdens de jaren 1980 en ‘90 een podiumplaats in de Russische muziekgeschiedenis met zijn rockformatie Kino. De groep populariseerde eigenhandig het rockgenre in de Sovjet-Unie en Tsoi wordt tot op vandaag nog steeds aanbeden in verschillende ex-Sovjetlanden. Dat hij op 28-jarige leeftijd overleed in een auto-ongeluk deed zijn mythe geen kwaad.


De film heeft het echter over het prille muziekbegin van Viktor Tsoi en Kino, en mengt muziek en kunst op een kleurrijke manier door elkaar in de voornamelijk zwart-witte film. Beauty in zwart-wit klinkt niet meteen als een match made in heaven, maar toch ondersteunen ook hier de make-up- en haarlooks het verhaal. Als culminatiepunt gelden natuurlijk de podiumlooks van Viktor en de andere leden van Kino, maar de film weet ook weg met een hele rist aan jarenzeventig- en -tachtigkapsels en (late) hippielooks.

leto-01_1581_107680789.JPG


Na een lauwe verwelkoming door de Sovjet-muziekindustrie krijgt Viktor steeds meer krediet, en onder de vleugels van de iets oudere Mike Naumenko (nog zo’n Russische rockgod) groeit hij steeds meer uit tot een onafhankelijke, zelfzekere artiest. Naarmate Viktor meer op eigen benen staat, verandert ook zijn look van rebels maar jongensachtig met lang haar over een mullet tot een gedurfde podiumstijl met kohl-omrande ogen en high hair.


Make-up, haar en kostuum zijn waarschijnlijk de meest ondergewaardeerde aspecten van een film, terwijl ze de look en feel van de film net zichtbaar mee bepalen en ook de karakters vormgeven. Als het echt goed zit, krijg je soms zelfs een heel nieuwe laag van betekenis in de film voorgeschoteld. Het loont dus de moeite om bij je volgende bioscoopbezoek even extra je ogen open te houden voor beautydetails.


Hou ons zeker op de hoogte van jouw beautyontdekkingen in films!