BALLS & BEAUTY: 7 BOEKEN VOOR DRUILERIGE DAGEN

Op druilerige herfstdagen lijkt je opkrullen in de zetel met een goed boek vaak de enige logische keuze. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg ballsy boeken te vinden met beauty en/of bossladies als onderwerp. Deze zeven titels zijn ons op het lijf geschreven. Total(ly) Girlcrush!

 

1. L'OFFICINE UNIVERSELLE BULY - AN ATLAS OF NATURAL BEAUTY: BOTANICAL INGREDIENTS FOR RETAINING AND ENHANCING BEAUTY

 
BeFunky-collage (16).jpg
 


Als de Parijse luxeparfumerie-met-fin-de-siècle-twist L'Officine Universelle Buly een boek uitbrengt, dan weet je gewoon meteen dat dat een must-read wordt. Gaat het dan ook nog eens over beauty met natuurlijke ingrediënten en draagt het een groene boodschap uit, dan zijn wij helemaal verkocht.


Innovatie en natuurlijke beauty vormen de kern van Buly als skincaremerk, en dit boek bevat zowel het erfgoed van de Franse apotheker tot het moderne gebruik van botanische ingrediënten. Boordevol recepten voor huisgemaakte schoonheidsproducten geeft deze botanische beautybijbel informatie over meer dan 80 zaden, bloemen, oliën, bomen, vruchten en kruiden.



2. LE GRAND LIVRE DU PARFUM

 
BeFunky-collage (23).jpg
 

De parfummarkt in Frankrijk is ettelijke miljarden euro’s waard en stuurt jaarlijks zo'n 2000 nieuwe geuren de wereld in. Met haar big-budget-reclamecampagnes, haar bloemenvelden – die van in Grasse, als het even kan – en haar parfumeurs lijkt de parfumwereld wel dromen te bottelen. Maar wie weet echt hoe, waar en door wie parfums worden gemaakt? Oppervlakkige communicatie en een zorgvuldig gecultiveerde geheimhouding heeft de parfumwereld immers eeuwenlang in mysterie gehuld.


Waar worden geuren van gemaakt? Wie zijn die parfumeurs en hoe ziet hun werkdag eruit? Wat gebeurt er tussen de eerste glimp van een idee en het ontwerp van een nieuwe fles? Wat zijn de verschillen tussen de commerciële en de nicheparfumerie? Hoe gaat het verder nadat een geur eenmaal is gelanceerd? Ambitieus, gepassioneerd en nieuwsgierig geeft dit boek – uitgebracht door de makers van parfumtijdschrift Nez – antwoord op al deze vragen. De opzettelijk transparante en pedagogische toon bestrijdt clichés en gaat in tegen de soms intimiderende en vage taal van de parfumindustrie. Een droomboek voor geboren snuffelaars.




3. LILLY SINGH - HOW TO BE A BAWSE

 
BeFunky-collage (24).jpg
 

Lilly Singh – beter bekend als ||Superwoman|| – is een echte entertainer. Haar grappige en inspirerende YouTube-kanaal telt meer dan 10 miljoen subscribers en maakte haar bekend bij het grote(re) publiek. Ze acteerde in enkele films en produceerde in 2016 haar eigen film. Als rolmodel voor vrouwen en meisjes over de hele wereld startte Singh haar #GirlLove-initiatief om girl-on-girl-haat te stoppen en gendergelijkheid te promoten.

Singh werd in 2016 al genoemd in de Forbes-lijsten ‘30 under 30: Hollywood & Entertainment’ en ‘Fast Company’s Most Creative People in Business’, deed haar ding in The Tonight Show met Jimmy Fallon en prijkte op de glossy pagina’s van magazines zoals Entertainment Weekly, People, Elle Canada, Seventeen, Vogue India, The Wall Street Journal en The New York Times. Ze bracht bovendien onlangs haar eigen lippenstift genaamd Bawse uit in samenwerking met Smashbox. Een bawse naar ons hart!


In haar boek gidst ze jonge vrouwen in de richting van being a ‘bawse’ – “een persoon die zelfvertrouwen uitstraalt, doelen bereikt, behoorlijk gekwetst kan worden, maar toch oprecht blijft lachen”. Verteld op Singhs eigen hilarische, ballsy manier en met verhalen uit haar eigen leven om de boodschap te onderlijnen, laat ze zien dat er geen shortcuts zijn naar succes“fight for it, don’t wish for it”, is niet voor niets een van haar motto’s – maar dat het verdorie wel plezant kan zijn.





4. LISA ELDRIDGE - FACE PAINT

 
BeFunky-collage (26).jpg
 

In Face Paint verkent Lisa Eldridge – make-up artist, creative director en auteur – de geschiedenis van de make-up. Van de oude Egyptenaren en de klassieke oudheid wandelt ze verder door het Victoriaanse tijdperk en the era of the silver screen. Maar ook de grensverleggende make-uptechnieken van vandaag en van de toekomst komen aan bod.


Face Paint duikt in de praktische en soms eigenaardige redenen achter het gebruik van make-up, de materialen die vele generaties in gebruik zijn geweest en de betoverende idolen die de technieken hanteren. Het is een interessant naslagwerk over de geschiedenis van het ‘mooi maken’ en de sociale geschiedenis van vrouwen dat een alternatieve manier biedt om de levens van die vrouwen te begrijpen: door de kleurrijke caleidoscoop van de make-up.






5. MARIEKE EYSKOOT - DIT IS EEN GOEDE GIDS

 
BeFunky-collage (27).jpg
 

Marieke Eyskoot is een expert in sustainable fashion en lifestyle die stijlvol duurzaam leven op de kaart zette. Daarnaast is ze consultant voor merken, winkels en bedrijven en medeoprichter van fair fashionbeurs MINT. Ze schreef de eerlijke kledinggids Talking Dress en werd door Het Parool genomineerd als Amsterdammer van het Jaar.


Dit is een goede gids is gewoon letterlijk een goede gids voor een duurzame lifestyle. Zo simpel is het. Zou je best wat duurzamer willen leven en kun je er eigenlijk niet veel tijd, geld of gedoe in steken? Dit boek zet je op weg, met veel informatie, concrete tips en merkenlijstjes en interviews met interessante personen die voorvechter zijn van een groene levensstijl. Met de nadruk op stijl. Bovendien leest het net zo lekker weg als een modemagazine, al zijn de feiten soms erg confronterend. Wij zijn vooral fan van het uitgebreide hoofdstuk over beauty.





6. EMILIE SOBELS & MARTJE HAVERKAMP - BABE, YOU GOT THIS

 
 

Steeds meer vrouwen zijn op jonge leeftijd al heel succesvol. Met een eigen bedrijf, een droombaan, een geweldige partner en een druk sociaal leven vinken ze alle vakjes af. Wanneer die successen dan ook nog eens continu met de hele wereld gedeeld worden via sociale media, vraag je je soms af wanneer jij al die successen zal bereiken.

In Babe, you got this snappen Emilie Sobels (29, oprichter van Hashtag Workmode) en Martje Haverkamp (23, schrijver voor o.a. Glamour en Fashionista) die zorg volkomen. Daarom vroegen ze voor dit boek meer dan 20 inspirerende, succesvolle, vrouwelijke ondernemers en zakenwonders om advies. Hoe wisten zij waar hun kracht lag en hoe hebben zij hun doelen bereikt? Welke misstappen maakten ze en hoe blijven ze trouw aan zichzelf en hun idealen? Hoe verkoop je jezelf of jouw ideeën aan anderen? Hoe bouw je een ultiem netwerk op? En bovenal: hoe combineer je al je ambities met je sociale leven zonder jezelf helemaal kwijt te raken?

Want succesvolle vrouwen helpen elkaar. Babe, you got this!



7. EMILIE SOBELS & ROSA DAMMERS - BABE, YOU GOT THIS: HET WERKBOEK.

 
 

In de bestseller Babe, you got this deelden ruim 20 inspirerende vrouwen hun levenslessen en adviezen. Nu is het aan jou! In Babe, you got this: Het werkboek sta jij centraal en ga je aan de slag met jouw dromen, ambities en talenten. Het werkboek staat vol opdrachten, adviezen, lijstjes en tips & tricks die je helpen om jouw carrièreplannen uit te stippelen.


Je passie bepalen, concrete doelen formuleren en tegelijkertijd je zelfkritiek de baas blijven? You got this! Net als van jezelf een sterk merk maken, de euro's op je bankrekening beheren, je sociaal leven bewaken en bovenal veel plezier beleven aan alles wat je onderneemt. Babe, you got this for sure!