Girlcrush-approved: de Men’s Grooming-collectie van Le Labo

Wanneer er beautyproducten voor mannen getest moeten worden, is het aan onze enige Girlcrush-man om zijn ding te doen. Girlcrush-CEO & managing partner Bert zweert normaal bij blauwe Nivea-crème, maar wij konden hem overtuigen om voor een maand zijn minimalistische beautyroutine om te gooien: speciaal voor ons testte hij 3 toppers van Le Labo uit. Je weet wel, luxehipsterparfummerk bij uitstek. Maar voor onze mannelijke CEO geen flesje Santal 33, wel cruelty-free, vegan scheerschuim, aftershave en gezichtscrème. Keert Bert na een maand terug naar zijn vettige ouwe blauwe crèmepot of gaat hij voor de bijl voor Le Labo? Wij zijn even benieuwd als jullie! 

Bert_06.jpg

Getest:

Le Labo skincare voor mannen

 

Heterobeauty

Sjaal : Essentiel   Jas : Essentiel   Schoenen : Scapa  Horloge : Victorinox

Sjaal : Essentiel

Jas : Essentiel

Schoenen : Scapa

Horloge : Victorinox

Het is inmiddels bijna twee jaar geleden dat ik samen met Crystal dit Girlcrush-beautyavontuur gestart ben, maar eerlijk is eerlijk: ik ben een typische – noem het gerust stereotiepe – heteroman die niet meteen wakker ligt van wat beauty voor mannen nu eigenlijk betekent. Tot dit experiment beperkte mijn beautyroutine zich tot een likje blauwe Nivea op droge plekken en een paar spritzes parfum voor ik de deur uitging. Maar met de kerstdagen in aantocht ben ik graag vrijwilliger om de mannenlijn van Le Labo uit te testen, in naam van al jullie boyfriends, vrienden, broers en vaders. 

We mogen dan wel 2018 zijn, In de heteromannenwereld schiet er weleens een wenkbrauw de hoogte in wanneer je over beauty spreekt. Of toch zeker onder mijn vrienden. Het is niet meteen een onderwerp dat vaak tussen pot en pint wordt aangesneden. Shampoo, douchegel, scheerschuim, aftershave, tandpasta en deo. Dat zijn zowat de zaken die in onze badkamerkast te vinden zijn. En zoals gezegd parfum, dat we graag (te) royaal opspuiten.  En in mijn geval nog een pot blauwe Nivea natuurlijk. Je leest het al: keep it simple’ is mijn badkamermotto. De vochtigheidsgraad van mijn huid is niet meteen prioriteit nummer één. Het ontbreekt ons, mannen, enerzijds aan de nodige kennis en anderzijds aan de nodige interesse. Hoewel dat laatste wel aan het veranderen is. Kijk maar naar de barbershops die de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond rijzen. Na het haar, de baard en snor is het nu wel eens tijd voor het gezicht! Geen Movember voor mij, integendeel: ik ging scheercrème testen – niet het goede doel, maar het hogere doel moest gediend worden. Bovendien een uitstekende reden om mijn dagboek nog eens vanonder het stof te halen en zorgvuldig al mijn bevindingen te noteren. Ik neem mijn taak ernstig. 


Mannelijke beauty met flair vs. eenheidsworst

Bert_02.jpg

Mijn beautyroutine is misschien niet meteen om over naar huis te schrijven, schoonheid is wel degelijk iets wat me bezighoudt. Ik ben al heel mijn leven bezig met het creatieve en de schoonheid van alles rondom mij.  Dan heb ik het niet alleen over vrouwelijk schoon – you dirty minds – maar schoonheid in het algemeen. In een museum kan ik urenlang kunstwerken bewonderen en zwaar genieten, ik ben erg selectief in de kleren die ik draag en ik kies steevast voor accessoires die een zekere je ne sais quoi uitstralen die maar moeilijk te evenaren is. Maar verder ben ik heel bescheiden, hoor.

Wanneer de dames van Girlcrush mij vroegen om een mannenbeautylijn uit te testen die er qua packaging uitziet alsof hij al jaren in een prachtige art-decoapotheek ligt, was ik al meteen gewonnen voor dit project. Noem me gerust oppervlakkig, maar het oog wil ook wel wat. En een mannenoog wil graag iets dat er ook mannelijk uitziet. Iets wat Le Labo alvast goed begrepen heeft. Elegant en mannelijk? Exactly my kind of packaging. 

De kleinste stap die je als man in beautyland kan zetten is scheerschuim en aftershave. Het zijn producten die we dagelijks gebruiken, maar puur omdat ze functioneel zijn. We besteden we er verder eigenlijk weinig tot geen aandacht aan. Snel enkele producten in de winkelkar gooien zonder ook maar één ingrediënt of eigenschap van het product te bekijken is geen uitzondering voor mij en mijn vrienden. Lees: Het kan ons geen reet schelen. Maar het is eigenlijk wel eens verfrissend om wat meer aandacht aan te schenken aan wat ik precies gebruik. En een kwaliteitsvol product in een mooie verpakking in plaats van de gebruikelijke lukraak gekozen, banaal verpakte eenheidsworst schenkt eigenlijk wel plezier. Plus, droegen onze Viking-voorvaderen niet nu en dan eens make-up? Beauty kan stoer en mannelijk zijn. Maar laat ik het voorlopig toch maar bij scheerschuim en aftershave houden...


Terug naar de essentie

Bert_06.jpg

De Men’s Grooming-lijn van Le Labo is eigenlijk een collectie die speciaal voor de stichters van het merk, Eddie Roschi en Fabrice Penot ontworpen is. Ze waren op zoek naar een goede basic mannenbeautylijn die hun precies de producten kon schenken die ze nodig hadden. Tot ze beseften dat ze een parfum- en skincaremerk in hun bezit hadden. Bovendien past de toevoeging van een mannenlijn perfect in de diversificatiestrategie van een multinational als Estée Lauder, waar het nichemerk sinds 2014 deel van uitmaakt. Betaalbare luxe is waar het deze dagen om draait, en dan spreekt skincare als de Men’s Grooming-lijn een heel ander, toegankelijker prijssegment aan dan een flesje nicheparfum. 



De minimalistische collectie is volledig plantaardig, vegan en cruelty-free, en vindt zijn inspiratie in de traditionele Amerikaanse barbershops die tegenwoordig hun comeback maken – wat meteen de mooie moderne retroverpakking verklaart. 



Het gamma omvat zes producten, a.k.a. everyday essentials voor mannen: een scheercrème, een aftershavebalsem, een gezichtscrème, een baardolie, een stylingpasta en – niet zo essential, maar een persoonlijk folietje van een van de stichters – een gezichtsbronzer. Ikzelf testte zoals gezegd de scheercrème, de aftershavebalsem en de gezichtscrème uit. 

Weinig gedoe, veel effect

Scheren is voor veel mannen een noodzakelijk kwaad. Roodheid en irritatie is haast dagelijkse kost, maar daar maakten de scheercrème en aftershavebalsem van Le Labo zo goed als komaf mee. Ik heb beide producten speciaal op twee verschillende manieren getest om het niveau van huidirritatie goed in kaart te kunnen brengen: met een klassieke gillette en met een straight razor (een klassiek barbiersscheermes). Bij beiden was er gewoon geen sprake van irritatie. Blauwe Nivea, strike 1

1027118_mrp_in_l copy.jpg
1027118_mrp_in_l copy.jpg





Bert_03.jpg

De geur van de producten is ietsje sterker dan ik gewoon ben, maar veel minder sterk dan ik van een parfummerk had verwacht. Klassiek barbershop-fris, met noten van bergamot, lavendel, viooltjes en tonkabean. Mannelijk, aangenaam en eerder toned-down.



Na het zeer tevreden gebruik van de scheercrème en de aftershavebalsem is de stap naar een gezichtscrème een pak minder groot. Als ik dan toch besloten heb om ‘s morgens tijd en zorg te besteden aan mijn gezicht, kan ik maar beter gewoon gaan voor de full monty. Tot nu toe raakte enkel blauwe Nivea mijn gezicht aan – blauwe Nivea for life – maar deze face lotion van Le Labo trekt veel sneller in mijn huid en blijft niet plakken wanneer ik een hemd probeer aan te trekken of het juiste gat in mijn T-shirt tracht te vinden. Met andere woorden: mijn gezicht voelt veel minder trekkerig aan – bye-bye, droge huid – en van een plakkerig gevoel is geen sprake meer. Blauwe Nivea, strike 2.





Mannen – ik spreek voor het gemak maar even voor de gehele mannelijke populatie en scheer ze daarbij allemaal schaamteloos over dezelfde kam – willen vooral iets snels, handigs en doeltreffends. Weinig gedoe, maar wel de kwaliteit die je doet teruggrijpen naar dat ene product, en met een groot effect. En laat dat nu net zijn wat deze producten te bieden hebben. Na een maandje testen hebben ze officieel hun plek verdiend op mijn minuscule plekje in de badkamer. Blauwe Nivea, strike 3, and score for Le Labo! 





Le Labo Men’s Grooming Shaving Cream (€ 31,00/120 ml), After Shave Balm (€ 34,00/120 ml) en Face Lotion (€ 36,00/60 ml). Verkrijgbaar bij de boetiek van Le Labo in Antwerpen (Wapper 18) en online.


Fotografie : Ken Claes

Make-up : Crystal Die

Met dank aan Essentiel en Le Labo.