Sarah Dimani: "stop making stupid people famous"

Ter ere van internationale vrouwendag, besloten wij niet één maar vijf badass females te interviewen. Over het leven, over hun inspiraties maar vooral over hoe zij zelf willen inspireren. Al die girlpower op één dag zou misschien wat te veel van het goede zijn, dus om al ‘onze’ vrouwen de megafoon te geven die ze verdienen, zal bij Girlcrush de hele maand maart in het teken van straffe madammen staan. International Women Month dus, omdat één dag per jaar gewoonweg niet volstaat.

Stop making stupid people famous
 
20180304-IMG_8184.jpg

Sarah Dimani

Sarah Dimani is vooral gekend omwille van de combinatie hijab en hoog fashiongehalte, maar deze grafisch ontwerper / blogger / inspirator is meer dan een mooi gezichtje met een hoofddoek. Als voorvechter van modest fashion (minder bloot, meer mode) staat ‘sois belle et tais-toi’ niet in haar woordenboek. Straffe uitspraken over schoonheid, fashion en de wereld mag je wél van haar verwachten. Onze ideale powervrouw #2 dus!

Voor Sarah betekent ‘badass’ vooral allround. “Ik kijk op naar vrouwen van de wereld, die op de hoogte zijn van wat er rondom hen gebeurt en die buiten hun eigen cultuur durven te kijken.” Ook het combineren van werk en gezin en het jongleren dat daar onvermijdelijk bij hoort, vindt Sarah terecht stoer. Vrouwen met visie en ambitie die hun dromen durven najagen zijn haar favorieten. Een heel deel van die waarden vindt Sarah in Sophia Amoruso – oprichtster van de webshop Nasty Gal en onderwerp van de Netflix-reeks ‘Girlboss’. “Zij durfde groot te dromen en was niet bang om anders te zijn. Die portie durf goot ze in een businessmodel en ze werd één van succesvolste vrouwen in de vintagemode.”

 

“MODE ALS BRUGGENBOUWER”

20180304-IMG_8102.jpg

Als je Sarahs perfect opgemaakte gezicht en onberispelijke outfits ziet, zou je niet denken dat mode ooit een ver-van-haar-bedshow was. “Ik was er tijdens mijn tienerjaren gewoon echt niet mee bezig. Toen gebruikte ik ook nog geen make-up, dat vond ik niet nodig. Daar vind je helemaal aan het begin van mijn Instagrampagina nog bewijs van.” Pas toen ze naar de hogeschool ging, werd ze zich bewust van de impact die mode heeft. “Het was net alsof ik in een modeshow beland was, maar dan elke dag. Toen is mijn fashion sense wakker geworden.”

Vandaag doorprikt ze met haar modestatements het beeld dat mensen van moslima’s met hoofddoek hebben. “Door te laten zien dat je je ook modest (bescheiden) kan kleden én tegelijkertijd fashionable kan zijn, hoop ik een andere kant van moslimvrouwen te laten zien.” Want mode hoeft helemaal geen oppervlakkige bezigheid te zijn. “Ik zie mode net als een bruggenbouwer tussen culturen, het is een manier om met nieuwe dingen te experimenteren en buiten je comfortzone te gaan.”

En dat doet ze! Als Antwerpse met Marokkaanse roots was Sarah altijd al geïnteresseerd in verschillende culturen, met een multiculturele vriendengroep als bewijs. “Er leven mensen van 177 verschillende nationaliteiten in Antwerpen, dat is meer dan in New York. Ik weiger dat als een probleem te zien, het is net een meerwaarde voor een samenleving om uit zoveel culturen te kunnen putten. Diversiteit is mooi, people!”

Zelf heeft ze nochtans ook regelmatig te maken met typecasting. “Ik ben al enkele keren uitgenodigd geweest om mee te praten over het hoofddoekenverbod, maar zo’n invitaties weiger ik altijd. Ik wil niet ‘de moslima’ zijn omdat ik toevallig een hoofddoek draag, ik wil juist heel doelgericht kunnen praten over dingen die mij passioneren.”

download.jpg
 Dena Huys

Dena Huys

sarah-kokong2.jpg

“COMMUNITY IS ALLES”

De boodschap die ze uitdraagt, vindt Sarah dan ook heel belangrijk. “Als ik iets zeg, wil ik ook iets te zeggen hebben.” ‘Stop making stupid people famous’ is niet voor niets Sarahs motto. “Bij veel bekende koppen – ook bij bloggers, ja – mis ik diepgang en authenticiteit.” Met die nadruk op ‘iets te zeggen hebben’ legt Sarah behoorlijk wat druk op zichzelf. “Soms wil ik gewoon stoppen met bloggen, omdat het voelt als dweilen met de kraan open. Maar net dat gevoel houdt me ook weer op de been, want dat betekent dat wat ik doe nodig is.”

 

Dat zonder publiek je boodschap in dovemansoren valt, beseft Sarah. Logischerwijs gaat ze dus ook heel bewust om met haar volgers (106.000 and counting). “Community is alles. Als ik geen respect toon naar mensen die dagelijks mijn posts bekijken en liken, dan verdien ik hun aandacht niet!” Ze vindt het net leuk om te reageren op opmerkingen en berichten van haar publiek. “Hun feedback zorgt ervoor dat ik de kansen die ik krijg nog meer apprecieer. Ik ben dankbaar voor elke ervaring en neem uit elke nieuwe ontmoeting iets mee.”

ANNA WINTOUR MET HIJAB

20180304-IMG_8171.jpg

Maar enkel een verschil maken op Instagram en haar blog stilt Sarahs honger naar meer diversiteit niet. Daarom wil ze de magazinewereld veroveren. “Ik ben letterlijk grafisch ontwerp beginnen studeren door een scène uit Ugly Betty”, lacht Sarah. “Toen ik in die scène een muur vol modespreads zag, wist ik dat dat was wat ik wou doen!” Ze kwam er echter al snel achter dat de magazinewereld vooral het al bestaande plaatje bevestigt. “Blank, size zero, duur, grote vrouwen, bla, bla, bla. Dat weet ik allemaal al, ik wil iets bijleren. Verras me!” Relevantie is dan ook waar Sarah de nadruk op wil leggen. “Om die standaard bevestigen, hebben ze mij niet nodig, ik wil mensen net iets geven waarvan ze nog niet wisten dat ze het willen.”

Sarah zei al eerder in interviews dat ze de nieuwe Anna Wintour, mét hijab, wil zijn. Met die uitspraak is ze het nog steeds eens, en dat hoeft niet te verbazen als je deze uitspraak van de hoofdredactrice van American Vogue leest. “Om bekend te zijn zonder meer is tegenwoordig niet erg moeilijk. Daarom moedig ik je aan om relevant te zijn, veelzijdig en geschoold.” Dat klinkt als iemand die we kennen …

 

Fotografie: Marieke Penne ( tenzij ander vermeld)
Styling: Meriam EK
Makeup: Ine D'hoe