GETEST: BLAZE a.k.a. 1000 kcal verbranden in amper 45 min

Het begon met een uitnodiging in onze mailbox om ‘de zwaarste nieuwe fitnesshype’ te testen, waarmee je 1000 calorieën zou verbranden in amper 45 minuten tijd. Meteen schieten de ergst mogelijke scenario’s door ons hoofd – iets met machtsgeile coaches, huilen van uitputting en de ergste spierpijn van je leven – maar uiteindelijk moet onze gruwelijke verbeelding de duimen leggen voor onze nieuwsgierigheid. Is BLAZE echt zo erg als onze twisted minds het maken of gaan we de nieuwe sportliefde van ons leven vinden? Crystal en Kora-Lee gaan de uitdaging aan!

 
41598393_471390343348027_3616605154654027776_n.jpg

Eerlijk is eerlijk: wanneer we aankomen in een zaal vol Instagrammable fitgirls en overduidelijk hypersportieve mensen zijn we lichtjes geïntimideerd. Kora-Lee is een zelfverklaarde couch potato die benieuwd was of dit misschien de sport van haar leven zou zijn. Ikzelf ben wel wat gewend op sportvlak – remember the Kayla Challenge? - maar het is toch al even geleden. Gelukkig blijkt een combinatie van luide muziek, zweterige lichamen en motiverende coaches het perfecte recept voor een intensieve 45 minuten-work-out.

WAT

41533899_295356524529124_6909904112070950912_n.jpg

De luxueuze Brusselse fitnessclub David Lloyd startte deze nieuwe HITT work-out - High Intensity Interval Training voor de niet zo sporty chicks - als een nieuwe, zo compleet mogelijke fitnesstraining.
Met een mix van martial arts (kickboksen), intense cardio (lopen) en krachttraining (gewichten heffen) kan het niet completer dan dit.


Met een vijftal minuten per sporttype volgen de verschillende sporten elkaar in sneltempo aan. Een simpele fluittoon geeft aan dat het tijd is om door te schuiven naar de loopband/boksbal/gewichtjes. Dit principe wordt een aantal keer herhaald, totdat je 45 intensieve – lees: zweterige – minuten hebt volgesport. Talking about a heavy workout.


Bovendien worden al die tijd je hartslag en een aantal andere zaken gemonitord, zodat je precies kunt zien wanneer je in het rood gaat en wat rustiger aan moet doen, of wanneer je gerust nog een tandje bij kunt steken. Bovendien houdt het toestelletje om je middel ook in het oog hoeveel calorieën je verbrandt. Op een halfuurtje tijd zat ik aan 450 kcal, zowat het equivalent van een dikke, vette hamburger. Niet slecht, toch?

Waarom deze training zo speciaal is?

Heb jij al ooit gesport terwijl een live DJ en saxofonist je vergezellen in een Hollywood-like setting?
Juist ja, wij ook niet. De luide muziek geeft je extra veel motivatie om ervoor te gaan en – niet onbelangrijk – het moordende tempo vol te houden. Na de trainingsessie krijg je nog een heerlijk vers sapje om weer op krachten te komen. En geloof ons, dat is nodig ook!

Zouden we het opnieuw doen?

 after workout skincare

after workout skincare

Eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat Kora-Lee de trainingsessie niet afgemaakt heeft. Omdat haar sportlegging lekker thuis op bed was blijven chillen – lees: in alle haast vergeten – en ze haar gewone broek liever niet scheurde bij een highkick. En omdat het enige wat genanter was dan er gewoon mee kappen uit uitputting en misselijkheid de hele zaal onderkotsen zou zijn. She did us all a favor, really.


Niettemin zouden we het allebei zeker opnieuw doen. Want om Kora-Lee een halfuurtje later te quoten – toen ze al weer meer kon dan enkel uithijgen: “Ik denk niet dat ik me ooit al zo helder gevoeld heb. Shit, kunnen we niet nog een keer?” Na zo’n intensieve work-out is je geest immers heerlijk leeg en extreem alert, en heeft je lichaam zowat alle mogelijke toxines uitgezweet. Want zweten hebben we gedaan: een otter is er niets bij. Na de work-out dus zeker voldoende drinken, maar ook water wordt bij David Loyd gewoon voor je voorzien.

Hebben jullie afgezien?

Je begint er vlotjes aan, maar door het hoge tempo wordt het steeds moeilijker om vol te houden, zowel fysiek als mentaal. De voldoening en sportkick die je echter krijgt wanneer je de sessie zonder kleer- en spierscheuren overleefd hebt, doet je al dat afzien wel snel vergeten. Enige nadeel: nog voor we bij David Lloyd de deur uit waren, voelden we al elke spier in ons lichaam opstijven, en we hebben nog wel een paar dagen rondgelopen als boomstammen. Maar na een aantal sessies heb je daar steeds minder last van, en het grote voordeel is dat je bij David Lloyd achteraf ook kunt bekomen in de sauna (alsof we nog niet genoeg gezweet hebben) of gewoon meteen een heerlijke massage kunt boeken. Of doe zoals wij en ga een paar baantjes zwemmen in het prachtige buitenzwembad. Want meer lichaamsbeweging is de beste remedie tegen stijfheid! En het was een uitstekend excuus om dat zonovergoten zwembad te testen. Win-win.


PRAKTISCH



Wil je graag een intense workout proberen met een maximaal effect?
Dan is deze zeker iets voor jou!

+ Je kunt de workout aanpassen aan je eigen sterktes/zwaktes. Jij kiest zelf de tijdsduur en intensiteit.

+ Je workout duurt minder dan een uur, maar het voelt alsof je uren gezwoegd heeft en het heeft ook dat effect op je lichaam. Lees: een fitgirllichaam om u tegen te zeggen, ook al sport je maar een uurtje per week. Yes, please!

+ Je kunt altijd hulp vragen aan één van de aanwezige coaches. Naast je uitleggen hoe je oefeningen moet uitvoeren, staan ze ook altijd klaar om je vragen te beantwoorden en weten ze je de hele sessie lang te motiveren. Alsof je je persoonlijke cheerleader naast je hebt staan.

BLAZE HITT-workouts:

Adres: David Lloyd Club Brussels: Dreve de Lorraine 41, 1180 Uccle