POWERVROUW BRITT VALKENBORGHS - “VROUWEN DIE STANDHOUDEN IN EEN TYPISCHE MANNENWERELD VIND IK BAD-ASS!”

Afgelopen Vrouwendag, besloten wij om vijf badass females te interviewen. Over het leven, over hun inspiraties, maar vooral over hoe zij zelf willen inspireren. Al die girlpower deed heel wat stof opwaaien, en zowel wij als jullie willen meer van dat. Vanaf nu geven we dus elke maand een powerlady de megafoon die ze verdient en staat Girlcrush nóg meer in het teken van straffe madammen. Neverending International Women’s Day dus, omdat één dag per jaar gewoonweg niet volstaat.

Vandaag staat Britt Valkenborghs aan de microfoon. En achter de camera, en ervoor, en in de regiestoel én achter de spreekwoordelijke typemachine. Want video’s maken is allround werk. Zolang ze over film gaan, zal je Britt echter niet horen klagen. En laat dat nu exact zijn wat ze als online reporter voor Cinema Canvas haar job mag noemen. Of toch een van haar jobs. Ze schrijft ook over film voor Elle, doet voice-overs en praat overal waar ze maar kan over film, op Film Fest Gent bijvoorbeeld. Genoeg voer voor een gesprek dus, en wel eentje dat ons langs girlcrushes en (complimentjes voor) Girlcrush voert. En actie!



20180917_084308000_iOS.jpg

Powervrouw

Britt Valkenborghs

“ENKEL ÉÉN DING DOEN IS NIETS VOOR MIJ”

Oorbelle:& other stories

Oorbelle:& other stories

“Ja, wat doe ik eigenlijk allemaal?” antwoordt Britt lachend wanneer we naar haar professionele leven vragen. Want in één vakje kunnen we haar zeker niet stoppen, en daar is deze powervrouw stiekem blij om. “Tot vorig jaar werkte ik voor Medialaan, maar nu is Cinema Canvas mijn thuisbasis.” Een heel organische keuze: “Film is altijd mijn favoriete uitlaatklep geweest,” – Britt is dan ook afgestudeerd als theater- en filmwetenschapper – “maar ik was al zo lang met andere dingen bezig dat ik dat een beetje vergeten was. Nu merk ik weer hoe gelukkig film me maakt.”


Maar ook haar werk bij Cinema Canvas en andere opdrachtgevers valt niet onder één kopje te scharen. “Ik werk freelance als schrijver en presentator, doe ook voice-overs ... Sowieso ben ik een typische freelancer die veel verschillende dingen combineert, en dat wil ik ook zo houden: enkel één ding doen, is niets voor mij.” En dat hoeft ook niet, motiveert ze. “Vrouwen vervullen gedurende hun leven ook veel verschillende rollen, dus waarom zou dat niet toepasbaar zijn op onze job? Iedereen uit team Girlcrush vervult trouwens ook meerdere rollen, en dat bewonder ik!” (We’ll take that compliment, thanks!)


Naast niet in één hokje te willen passen – “ik kreeg in het verleden vaak het etiket ‘influencer’ opgekleefd terwijl ik helemaal niet zoveel volgers heb of zelfs maar veel post” – wil Britt zowel op persoonlijk als professioneel vlak iemand zijn en worden die zich durft uit te spreken. “Je mening kunnen zeggen zonder bang te hoeven zijn ooit geen job meer te hebben, vind ik heel belangrijk”, legt Britt uit. “Zoals bijvoorbeeld Rashida Jones deed (bad-ass Amerikaanse comédienne en scenarioschrijfster, niet toevallig alweer iemand die veel verschillende dingen kan en doet, red.) toen ze vorig jaar bedankte voor het schrijven van het scenario voor Toy Story 4 als protest tegen het white male-dominated beleid van Pixar. Zij staat na jaren in de sector in de positie om fuck you te zeggen, maar het blijft toch gewaagd om zo’n grote speler af te wijzen. Iemand die op zo’n manier trouw aan zichzelf blijft, bewonder ik!”


“MIJN WERKETHIEK IS SOMS EEN BEETJE TÉ”

“In het algemeen vind ik vrouwen die standhouden in een typische ‘mannenwereld’ – zoals de film- en muziekindustrie – automatisch al heel stoer! Als ze dan ook nog hun connectie met zichzelf en met hun vrouw-zijn niet verliezen, dan ben ik helemaal fan.” Dat is ook iets waar ze zelf een voorbeeld aan wil nemen. “Ik ben heel erg what you see is what you get, en dat vind ik best een grote troef.” Nog zo’n troef is haar leergierigheid. “Ik wil nog superveel bijleren, zo ben ik altijd al geweest. Het volgende op mijn lijstje is scenarioschrijven. Ik hou van mijn jobs, maar ik wil nog meer dingen creëren.”


Naar de toekomst toe, hoopt Britt dan ook dat mensen haar meer en meer gaan zien als een videomaker, “want uiteindelijk vertel ik ook maar gewoon een verhaal, net als lineaire media.” Blij met de kansen die ze bij Cinema Canvas krijgt, is ze dus zeker. “Mensen stonden te springen om mij in het doosje ‘pretty face zonder meer’ te stoppen, maar ik schrijf en maak die video’s wel helemaal zelf – met hulp van het Canvas-team uiteraard. Ik ben geen cardboard figure.”


Daarnaast is Britts persoonlijkheid een originele combo van eigenschappen, die elkaar weleens kunnen tegenspreken. “Wat veel mensen niet weten, is dat ik eigenlijk nogal teruggetrokken ben. Maar langs de andere kant kan ik op sommige momenten net de aandacht opeisen, een interessante contradictie dus.” (lacht) Verder is ze vooral een harde werker. “Mijn werkethiek is vaak zelfs een beetje té”, bekent ze. “Ik zou soms wat meer op de rem moeten gaan staan. Dat is ook meteen mijn voornemen voor de toekomst, om mijn persoonlijk leven wat serieuzer te gaan nemen en daar meer stabiliteit in te zoeken.”

20180917_084408000_iOS 1.jpg
20180917_084408000_iOS.jpg
20190206_135145000_iOS.jpg
20190206_134056936_iOS.jpg

WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET, BUT THAT’S NOT ALL THERE IS”

T’shirt: Zara Jumpsuit: & Other Stories Boots: Mango Oorbellen: & Other Stories

T’shirt: Zara
Jumpsuit: & Other Stories
Boots: Mango
Oorbellen: & Other Stories

“Naast Rashida Jones en de Girlcrush-girls zijn er natuurlijk nog vrouwen naar wie ik opkijk.” En die vindt Britt zowel in de populaire cultuur – “Patti Smith is een ongelooflijke vrouw. Zij beheert haar Instagram-account trouwens helemaal zelf, inspirerende tekstjes incluis, op haar leeftijd!” – als een beetje verder gezocht. “Dit is misschien al wat te niche, maar ik ben me tegenwoordig aan het verdiepen in vergeten vrouwen uit de filmgeschiedenis. Zoals Alice Guy Blaché, de eerste vrouwelijke regisseur ooit. Zij werd letterlijk een lange tijd gewoon verzwegen in de geschiedenisboeken. Of de waanzinnig knappe actrice Hedy Lemarr, waarvan men lang verzweeg dat ze naast een mooi gezichtje ook een belangrijke uitvindster was.” Nóg zo’n vrouw die verschillende carrières combineert. “Betrapt! Mijn lievelingsquote is dan ook, ‘what you see is what you get, but that’s not all there is’, al ben ik helemaal vergeten in welk boek ik die tegengekomen ben”, lacht ze.


Een boek dat ze zich maar al te goed herinnert, is dan weer Hunger Makes Me a Modern Girl’ van Carrie Brownstein. “Ik heb momenteel vijf boeken in mijn tas, geen uitzondering in mijn geval, en dit is er een van. Als je het nog niet gelezen hebt, doen! Echt een must-read volgens mij.”


Tips op beautygebied hoeven we van Britt dan weer niet verwachten. “Oei, nee, op dat vlak ben ik zeker niet de best geïnformeerde persoon. (lacht) Vroeger gebruikte ik helemaal niets van schoonheidsproducten, maar ik leer steeds maar meer bij van anderen.” En dat doet ze vaak via (online) magazines. “Ik ben op beautygebied echt een volger, wanneer ik een persoon of medium vertrouw, baseer ik daar mijn keuzes op. Toen jullie bijvoorbeeld postten over dat oogserum (van Kruidvat, red.) ben ik dat gaan halen en dat gebruik ik nu bijna dagelijks.”


Wat make-up betreft, merkt Britt wel een evolutie in haar aanpak. “Er was een periode waarin ik niet zonder make-up buitenkwam. Ik droeg altijd wel eyeliner of lippenstift of foundation. Intussen merk ik dat ik veel meer positieve reacties krijg op een minder opvallend opgemaakt of zelfs ongeschminkt gezicht, dus draag ik veel minder make-up en voel ik me daar ook weer goed bij.”

Filmtiiiips!!

Als je de volgende maanden naar de bioscoop trekt, dan zijn dit Britts aanraders:


  1. Eighth Grade
    Bo Burnham is een comedian turned regisseur, en met Eighth Grade heeft hij een geniale film gemaakt over hoe het voor jonge tienermeisjes is om vandaag de dag op te groeien. Hij werd zelf ooit bekend via het internet en heeft die struggles zo mooi in een film gestopt. Wat mij betreft, is dit een van de beste films van het afgelopen jaar, maar omdat veel mensen Burnham hier niet kennen, zou hij weleens vergeten kunnen worden.”




  2. - Mary Queen of Scots
    “Deze film heb ik zelf nog niet gezien, maar ik kijk er wel enorm naar uit. Met Saoirse Ronan en Margot Robbie in de hoofdrol en ook een vrouw in de regiestoel – Josie Rourke – is het een must see.”





  3. - Us

    “De nieuwe van Jordan Peele hoort in dit lijstje thuis omdat ik zo’n gigantische fan was van horrorfilm Get Out twee jaar geleden.”





  4. - High Life

    “Alweer een film van een vrouwelijke regisseur, Claire Denis. Deze is misschien een beetje obscuurder, maar kijk zeker eens naar de trailer en je snapt meteen waarom ik hier zo naar uitkijk!”


    “Wat mijn all-time favorites betreft, dat is de ergste vraag die je mij kan stellen, want ik heb een lievelingsfilm in elk decennium (lacht). Maar om het niet te obscuur te maken zal ik het bij relatief recente films houden. Her van Spike Jonze is nummer één. Jonze is een man die ik enorm bewonder en zijn talent is een droom. Her is de eerste film die hij zelf ook schreef en hij is gewoon waanzinnig goed op alle vlakken. Op nummer twee komt Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Die zit wat in hetzelfde genre en is ook echt een van mijn recente favorieten. En als ik dan toch iets ouder en meer arthouse mag gaan, dan mag In the Mood for Love door Wong Kar Wai ook in het lijstje.”







Met dank aan ons topteam!

Fotografie: Julia Dubois Rosca
Styling: Kiki Vogels
Makeup & hair: Ine D’hoe
Productie: Crystal Die
Interns: Melissa Ünal & Freya De Vos